1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ylen aamu

Onnettomuustutkija: Kaapattu kone olisi voinut laskeutua myös mereen

Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan mukaan lentokoneen mustassa laatikossa oleva hätälähetin aktivoituu, jos kone törmää esimerkiksi vuoreen tai uppoaa meren pohjaan. Veden alla lähettimen kantama on vain noin viisi kilometriä ja se toimii vain 30 päivää.

Ylen aamu
Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen Ylen Aamu-tv:n vieraana musta laatikko mukanaan. Laite on oikeasti väritykseltään punainen, jossa on muutamia valkoisia viivoja.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen oli Ylen aamu-tv:n vieraana musta laatikko mukanaan

Malesiassa kadonnut matkustajakone olisi voinut laskeutua turvallisesti myös mereen, sanoo Suomen Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen. Maalle laskeutuessaan kone olisi tarvinnut noin kahden kilometrin pituisen kiitotien.

– Käytännössä se vaatii kiitotien eli jonkun tasaisen kovapintaisen alustan. Tarvitaan noin kaksi kilometriä kiitotietä tai kovapintaista alustaa, että kone saadaan laskeutumaan, Aaltonen sanoi Ylen aamu-tv:ssä.

Aaltosen mukaan koneella olisi teoriassa voinut laskeutua turvallisesti myös mereen, jos olosuhteet olisivat olleet hyvät.

– Meillähän on esimerkki New Yorkissa. Airbus-tyyppinen kone laskeutui molempien moottoreiden sammuttua jokeen ja säilyi käytännössä ehjänä eikä henkiä menetetty, Aaltonen muistutti.

Hän huomautti, että nämä vaihtoehdot tuntuvat kuitenkin aika kaukaa haetuilta.

Hätälähettimen kantama veden alla vain 5 kilometriä

Aaltosen mukaan totuus tapahtumien kulusta selviää vasta sitten, kun tutkijat pääsevät käsiksi koneen mustan laatikon tietoihin. Silloin selviää, mitä keskusteluja ohjaamossa on käyty. Myös lennon parametrit, eli esimerkiksi nopeus ja korkeus, selviävät mustasta laatikosta.

– Niin kauan kuin hylky ja nämä tallentimet löytyvät, tämä on oikeastaan arvailua, Aaltonen huomautti.

Aaltonen selitti, että jos lentokone törmää vaikkapa vuoreen, sen hätälähettimen pitäisi aktivoitua. Lähetin antaa paikkatietoa koneesta satelliittin kautta.

– Toinen vaihtoehto on, että kone menee mereen ja kaikki menee meren pohjaan.

Myös tällaisessa tilanteessa koneen mustassa laatikossa oleva lähetin aktivoituu. Lähetin toimii veden alla, mutta sen kantama vedenalaisessa etsinnässä on vain noin viisi kilometriä veden lämpötilasta riippuen.

– On hyvä muistaa, että tämä toimii vain noin 30 päivää siellä veden alla. Jos tässä ajassa ei päästä onnettomuusalueelle noin 5–10 kilometrin säteellä, niin vaikeaksi menee.

Kuala Lumpurista Pekingiin matkalla ollut Malaysian Airlinesin matkustajakone katosi yli viikko sitten. Koneen kyydissä oli 239 ihmistä.

Lue seuraavaksi