yle.fi-etusivu

Mestaripeli Hopping Penguin sai rahoitusta – julkaisu lähestyy

Kansainvälisessä pelinkehityksen MM-kisoissa voiton vienyt kajaanilainen Hopping Penguin -pelitiimi pääsi mukaan Microsoftin ja Nokian rahoittamaan AppCampus-ohjelmaan. Peli julkaistaan huhtikuussa Windows Phone 8 -puhelimille ja myöhemmin muille käyttöjärjestelmille.

viihde
Kuva Hopping penguin -pelistä.
KAMK

Kajaanilaistiimin pelissä jäätelöitä keräävä pingviini sai 20 000 euroa rahoitusta AppCampus-ohjelmasta.

AppCampus on Aalto-yliopiston hallinnoima ohjelma, johon Microsoft ja Nokia ovat laittaneet yhteensä 18 miljoonaa euroa rahaa. Ohjelman tarkoituksena on tukea ja kehittää Windows-puhelimille ja muille Nokian alustoille tehtyjä sovelluksia.

Pelisuunnittelija Aapo Lehikoisen mukaan itse peli on jo hyvinkin valmis, se vaati vain pientä viilausta. Vastineena rahalle Hopping Penguin -peli on julkaisun jälkeen ensimmäiset 90 vuorokautta yksinoikeudella Windows Phone Kaupassa. Sen jälkeen pelin saa julkaista muillekin alustoille, ja siitä onkin tulossa sekä Android- että iOS-versiot.

Pelialan menestystarinoihin verrattuna 20 000 euroa on pieni raha, mutta se on tässä vaiheessa pelintekijöille erittäin merkittävä.

– Yritystoiminnan käynnistäminen vaatii rahaa, jota meillä ei ole. Olisi vaikea aloittaa toimintaa ilman sitä. Markkinointiin menee jonkin verran, eikä meillä ole musiikki- ja ääniosaamista, ostamme sen muualta, kertoo pelisuunnittelija Aapo Lehikoinen.

Tiimi haki AppCampus-ohjelmaan Microsoftin LevelUp-kiertueella tämän vuoden alussa. Peli ja sen tekijät ovat käyneet läpi pari karsintakierrosta, kunnes varmistus ohjelmaan pääsystä tuli. AppCampus-ohjelma on projektikohtainen, joten Hopping Penguin -pelin valmistuttua tiimi ei ole siinä enää mukana.

Ilmaispeli mainoksilla

Hopping Penguin noudattaa pelialalla tutuksi tullutta ansaintalogiikkaa, eli sen voi ladata ilmaiseksi. Pelaajille peli näyttää mainoksia, josta pelintekijät saavat korvauksia. Tuloja pelintekijät saavat pienistä ostoksista.

– Pelissä voi ostaa erilaisia ulkoasuja ja pieniä helpotuksia peliin, mutta pelin voi myös pelata läpi ilman mitään ostoksia, kertoo Aapo Lehikoinen.

Aapo Lehikoinen Hopping Penguin -pelin ääressä.
Pelisuunnittelija Aapo Lehikoinen työnsä ääressä.Jarkko Remahl / Yle

Huhtikuussa peli julkaistaan Windows Phone Kaupassa, josta Lehikoinen toivoo näyteikkunapaikkaa, mutta siitä ei ole vielä mitään lupauksia. Alkuun peli on tarkoitettu älypuhelimille, mutta myöhemmin pelistä tulee myös tablet-versio. Hopping Penguin on työllistänyt tekijöitään sen verran paljon, että seuraavaa peliä ei ole vielä kehitteillä.

– Menestyksen arvioiminen etukäteen on aivan mahdotonta. Siinä on paljon tuurielementtejä. Yritämme saada itsellemme nimeä ja fanipohjaa, että olisi asiakaspohjaa jatkossakin – ihmisiä, jotka ovat jo pelanneet pelejämme, sanoo Lehikoinen.

Osuuskunnasta omaksi yritykseksi

Hopping Pengui -tiimi on tällä hetkellä viisihenkinen. Tiimi on toiminut opiskelijaosuuskunta Kajak Gamesin kautta, mutta yrityksen perustaminen on edessä lähikuukausina. Tiimin jäsenet valmistuvat pian Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan koulutusohjelmasta tietojenkäsittelyn tradenomeiksi.

Täällä on paljon pelialan yrityksiä ja voimme tukea toisiamme. Vaihdamme kokemuksia ja kuulumisia.

Aapo Lehikoinen

Peliyritystoimintaan annettu tuki on ollut tiimin mielestä niin hyvää, että kaikki jäsenet ovat jäämässä Kajaaniin, vaikka kukaan heistä ei ole syntyjään kainuulainen.

– Tämä on huippupaikka jäädä. Esimerkiksi tällä hetkellä meidän tiimillä on oma toimisto Kajaanin AMK:lla. Meillä on laitteet käytössä ja meille on luvattu, että voimme jäädä valmistumisen jälkeen tänne töihin.

– Täällä on paljon pelialan yrityksiä ja voimme tukea toisiamme. Vaihdamme kokemuksia ja kuulumisia. AppCampus-ohjelmasta on tullut kyselyjä, että voimmeko kertoa miten hakuprosessi on edennyt, Lehikoinen jatkaa.