Muistatko Aromipesän? – jaa kokemuksesi ostostelevisiosta

90-luku oli television ostoskanavien kulta-aikaa. Mainoksissa laitteet mahdollistavat helpomman arjen – siivousvälineet puhdistivat kodin kuin itsestään ja laihdutusvyö poisti tarpeen kuntoilla. Mikä on mielestäsi ikimuistoisin ostostelevisiossa myytävä tuote?

viihde
aromipesä, suora linja, hömppä, humpuuki,
Yle, Augustina Jämsä

Ostostelevisio ei ole juuri muuttunut vuosien aikana, vaikka verkkokauppa on mullistanut kaupanteon.

Tuote-esittelyiden luonne ei ole muuttunut, vaan ne vaikuttavat samantyyppisiltä kuin parikymmentä vuotta sitten, Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkija,** Kaarina Hyvönen** kertoo.

Kuluttajatutkimuskeskuksen raportin mukaan kaksikymmentä vuotta sitten yli 130 000 suomalaista tarttui puhelimeen ja hankki ostostelevisiosta jonkun tuotteen. Kuluttajien arviot tuotteista vaihtelivat laidasta laitaan. Kuluttajaraadin mukaan suurin osa testatuista tuotteista ei soveltunut siihen, mihin niitä oli tarkoitus käyttää.

Kuluttajaliitossa ihmetellään sitä, että ostoskanavilla myytävistä tuotteista valitetaan ja on valitettu vähän siihen nähden, miten voimallisesti tuotteita mainostetaan. Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario tuumaa, että ihmiset eivät valita, koska häpeävät ostoksiaan.

Kaikki eivät kuitenkaan katso ostostelevisiota ostoaikeissa. Moni katsoja tuijotti ja tuijottaa ostostelevision mainoksia silkkana viihteenä.

– Sehän on kansanhupia naureskella niille tuotteille, Kuluttajaliiton Sario naurahtaa.

*Keskustele ostostelevisiosta artikkelin alla. *Oletko koskaan ostanut sieltä mitään? Käytitkö tuotetta vai pölyttyykö se komeron perällä? Lunastiko tuote mainoksen lupaukset?

Mikä on mielestäsi ikimuistoisin ostostelevisiossa myytävä tuote?