Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta on torpannut valmiin kompromissiesityksen lentoliikenteen päästökaupasta.
Esityksen mukaan nykyisin käytössä oleva väliaikaisratkaisu olisi jatkunut vuoden 2016 loppuun asti. Sen mukaan päästökaupasta aiheutuvaa lentoveroa peritään nykyisin vain EU:n sisäisistä lennoista.
EU otti käyttöön lentoliikenteen päästökaupan vuonna 2012. Tuolloin kaikki EU-alueen lentokenttiä käyttävät yhtiöt velvoitettiin maksamaan päästöistä koko lentomatkalta. Monet EU:n ulkopuoliset maat suuttuivat ja esimerkiksi Kiina uhkasi perua eurooppalaisten Airbus-koneiden tilauksen.
Painostuksen johdosta päästökauppa muutettiin koskemaan vain EU:n sisällä liikkuvia lentoja. Tämä poikkeus on päättymässä huhtikuussa.
Ympäristövaliokunnan mietinnön laatinut saksalaisedustaja Peter Liese on kuitenkin luottavainen, että parlamentti hyväksyy kompromissin valiokunnan kannasta huolimatta.
- Komission esitykseen verrattuna kompromissi on kunnianhimoisempi, koska siirrymme takaisin täyteen laajuuteen vuonna 2016, emmekä vuonna 2020, Liese sanoo.
Ympäristövaliokunnan puheenjohtajan Matthias Grooten mukaan tämänpäiväinen äänestys osoittaa, että EU:n kansanedustajat eivät pidä jäsenmaiden heihin kohdistamasta painostuksesta, jolla pyrittiin purkamaan EU:n ilmastolainsäädäntöä.
- Tämän seurauksena päästökauppalainsäädäntö saattaa palata koko laajuuteensa huhtikuun jälkeen, Groote sanoo.