1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Toyota maksaa salailusta lähes miljardi euroa

Yhtiö myöntää väittäneensä vastoin parempaa tietoaan, ettei sen autoissa ollut vakavaa turvallisuuspuutetta. Vian takia autojen vauhti saattoi kiihtyä odottamatta. Kymmeniä ihmisiä kuoli sen vuoksi.

Toyota Camry Kuva: IFCAR

Japanilainen autonvalmistaja Toyota maksaa Yhdysvalloissa 870 miljoonan euron korvaukset Toyota- ja Lexus-autojen vaarallisten vikojen salailusta. Toyotan ja Yhdysvaltain oikeusministeriön sopima korvaus lopettaa asian oikeuskäsittelyn.

Huonosti paikalleen istunut matto jumitti autojen polkimia niin, että auto saattoi kesken ajon kiihdyttää vauhtiaan odottamatta. Vikaa oli myös polkimien rakenteessa: ne painuivat liian lähelle lattiaa.

Yhdysvalloissa on yhä kesken useita kuolemantuottamusoikeudenkäyntejä Toyotaa vastaan.

Asia nousi julkisuuteen vuonna 2009, kun vika oli aiheuttanut nelihenkisen perheen kuoleman San Diegossa. Vian uskotaan johtaneen sitä ennen jopa satoihin onnettomuuksiin, lukuisiin loukkaantumisiin ja kymmeniin kuolemiin.

Toyota myöntää johtaneensa kuluttajia ja viranomaisia harhaan vakuuttaessaan, että vika oli hallinnassa. Yhtiö oli tieten jättänyt kutsumatta tarkastettavaksi autojaan, joita ongelma saattoi koskea, ja aikoi korjata pulmat vasta seuraavissa malleissaan.

Toyota siis kohteli vakavaa turvallisuusongelmaa pelkkänä PR-ongelmana, Yhdysvaltain oikeusministeri Eric Holder sanoo.

San Diegon onnettomuuden jälkeen Toyota veti takaisin 12 miljoonaa autoa, enimmäkseen Yhdysvalloissa, ja yhtiö vakuuttaa tehneensä vastuunkantojärjestelmäänsä viime vuosina parannuksia ja jatkavansa niitä edelleen.

Yhdysvaltalaiset syyttäjät sanovat vetävänsä petossyytteet lopullisesti takaisin vasta kolmen vuoden päästä nähtyään, että Toyota noudattaa uusia käytäntöjä koskevia ehtoja.

Uhreille vasta tulossa korvauksia

Sopimus säästää Toyotan johtajat syytteiltä, mutta Yhdysvalloissa on edelleen kesken useita kuolemantuottamusoikeudenkäyntejä yhtiötä vastaan.

Viime syksynä oklahomalainen tuomioistuin määräsi kahden miljoonan dollarin korvauksen perheelle, jonka jäsen kuoli Toyota-turmassa vuonna 2005. Oikeusjuttu oli ensimmäinen, jonka Toyota hävisi. Joulukuussa yhtiö ilmoitti neuvottelevansa sopimuksesta lähes 400 tapauksessa.

Skandaali on syönyt Toyotan markkinaosuutta Yhdysvalloissa. Vuonna 2009 osuus oli 17,8 prosenttia, viime kuussa 13,3. Analyytikkojen mukaan skandaali ei kuitenkaan ole ainoa syy, vaan merkitystä on myös lisääntyneellä kilpailulla pienten ja keskisuurien autojen markkinoilla.

Yhdysvalloissa on tutkittavana myös toinen vastaava salailutapaus: yhdysvaltalaista General Motorsia tutkitaan sen autojen virtalukkoihin liittyvien ongelmien takia. Niiden epäillään aiheuttaneen ainakin 31 onnettomuutta ja 12 kuolemaa.

_Korjattu: Korvaussumma on 870 miljoonaa euroa.  _