Lukijat neuvovat: Näillä 10 ohjeella pääset eroon sokerista

Ylen verkkokeskustelu sokerin vähentämisen hyödyistä oli poikkeuksellisen yksimielistä. Maailman terveysjärjestö WHO ehdottaa saantisuosituksen puolittamista nykyisestä. Kokosimme lukijoiden parhaat vinkit siihen, miten vähentäminen tai käytön lopettaminen onnistuu.

Kuva: Esko Pulliainen / Yle

Moni tajuaa olevansa riippuvainen sokerista vasta makeasta luovuttuaan. Yle Uutisten lukijat kertovat verkkokeskustelussa, millä keinoilla he ovat onnistuneet vähentämään tai pääsemään kokonaan eroon makeasta.

Kaikki sokerin jättäneet kehuvat olonsa ja terveytensä parantuneen erilaisin tavoin.

He ovat päässeet eroon migreenistä, kuorsauksesta, refluksitaudista, finneistä, kuukautiskivuista, turvotuksesta, ilmavaivoista, lihassärystä, mielialavaihteluista ja nivelkivuista, mutta myös hampaiden paikkaamisesta, liikakiloista sekä diabeteslääkkeistä.

Näillä keinoilla sokerista luopuminen on lukijoilta onnistunut:

1. Älä ajattele herkkua ja makeaa synonyymeinä.

Herkun ei tarvitse olla makeaa, päin vastoin. ”Se voi olla vaikka marinoituja oliiveja, valkosinihomejuustoa tai graavisuolattua lohta.”

2. Totuttele juomaan kahvi ilman sokeria.

”Jätin kahvista sokerin kokonaan pois. Juon kahvia paljon, varmaan 10 kuppia päivässä ja laitoin sokeria n. 1,5 tl/kuppi. Eli vähensin sokeria n. 10-15tl/vrk.”

3. Leivo vähemmällä sokerilla tai korvaa muilla makeutusaineilla.

”Leivonnassa laitan vain 2/3 ohjeen määrästä ja /tai korvaan osan sokerista.”

4. Hanki vähemmän huono riippuvuus.

Yksi on korvannut sokerin tummalla suklaalla, toinen tuoreilla hedelmillä, kolmas pähkinöillä. Eräs kuitenkin totesi, että myös makeat hedelmät piti jättää pois, jotta makeanhimo kaikkosi.

5. Pidä itsesi kylläisenä kunnon ruoalla.

Syö säännöllisesti. Syö ruoka-aikaan tarpeeksi, jotta et tarvitse välipaloja. Hyvä rasva pitää kylläisenä pitkään.

6. Vähennä sokeria vähitellen. Vähemmän makeaan tottuu parissa viikossa.

Makuaisti alkaa jo parissa viikossa tottua vähemmän makeaan.  ”Ja kun opettelee 'pois', kohta ei makea enää maistukaan.”

Joillekin sopii hitaampi vieroitus: eräs jätti sokerin pois vähitellen, neljän kuukauden aikana.

"Jos et pysty lopettamaan kerralla, kokeile aluksi annosten pienentämistä. Harjoittelulla vain, puolet aina pois!" neuvoo Entinen sokeriaddikti.

7. Katso tuoteselosteesta, mikä on sokerin osuus tuotteessa.

”Yllättäviä määriä sokeria voi löytyä ihan tavallisesta pussikaurapuurosta, jos sinne on lisätty 'marjoja'.”

8. Ajattele vierastarjoilut uudelleen.

Aina ei tarvitse olla kahvipullaa. Sen sijaan voi tarjota vaikka voileipiä tai tuoreita tai kuivattuja hedelmiä. "Tummaa leipää sokerinisun tilalle.”

9. Pidä kirjaa syömisistäsi.

Pidä kirjaa siitä, mitä syöt, mihin aikaan ja kuinka paljon.

"Totesin, että syön aamiaisen liian myöhään ja lounaan vielä myöhempään, ja sitten tulee hinku saada suklaata tai muuta makeaa.”

10. Osta yhden raaka-aineen tuotteita.

Jos ostat peruselintarvikkeita, et tule vahingossa ostaneeksi ylimääräistä sokeria. Mitään ei tarvitse vahvistaa, kun ruuan maku on aitoa. Laatu määrän sijaan.

"Osta esimerkiksi hedelmiä ja vihanneksia sellaisenaan, pähkinöitä ja siemeniä, erilaisia sokerittomia ja maustamattomia hapanmaitotuotteita, linssejä ja papuja, voita sekä kookos- ja oliiviöljyä."

Näitä kaikkia ja mausteita yhdistelemällä sopivasti saa aikaan erinomaisia ruokia. "Silloin vain itse tietää, mitä ruoassa on.”

Kiitos juttuun kommentoineille, seuraaville nimimerkeille: Makean hyöky, Tiavi, Muumimamma, emma, Kahvihiiri, Uusi paha tapa, Kohti terveyttä, AN79, Maatiainen, ja Iira.