Kotitalousopetuksen taso ensi kertaa syynissä

Matemaattisten aineiden ja äidinkielen oppimistuloksia on arvioitu Suomessa säännöllisesti parin vuoden välein. Taito- ja taideaineissa koulutuksen arviointi on tuoreempaa. Kotitalousopetuksen oppimistuloksista tehdään nyt arviointia ensimmäistä kertaa.

Kotimaa
Tiskausta kotitaloustunnilla
Peruskoulun kotitalousopetuksen oppimistulokset arvioidaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa.YLE

Suomalaista koulutusta arvioidaan säännöllisesti sen kaikilla tasoilla perusopetuksesta korkeakouluihin. Vaikka uusia oppiaineita - kuten tänä keväänä kotitalous - otetaankin vuorollaan tarkastelun alle, arviointia ei ole tarkoitus kokonaisuutena lisätä.

- Yltiöpäinen arviointi tuo myös kontrollimekanismin ja kontrolliajattelun, eikä sellaista ole kyllä tarkoitus lisätä. Mutta on tietysti hyvin tärkeätä, että me arvioimme koulutusta monipuolisesti, opetusneuvos Anu Räisänen opetushallituksesta tähdentää.

Esimerkiksi perusopetuksessa oppiaineiden oppimistulokset peilataan kunkin luokkatason valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin. Arviointikokeisiin osallistuvien koulujen tai oppilaiden nimiä ei julkisteta, eikä kokeiden sisältöäkään julkisteta. Kokeiden laadintaan osallistuu opettajia niistä kouluista, joissa arviointikokeita ei tehdä.

Arvioinnin tuloksista laaditaan myöhemmin julkistettava raportti, jonka tavoitteena on kehittää oppiaineen opetusta. Avainasemassa ovat Anu Räisäsen mukaan opettajat.

- Jos opettajat eivät lue näitä raportteja eivätkä hyödynnä näitä tuloksia, niin kyllä se vaikuttavuus jää silloin pieneksi, opetusneuvos Räisänen muistuttaa.

Samalla kun arvioinnin avulla kehitetään koulutusta, myös arviointi kehittyy. Eri koulutusmuotojen erillään toimineet arvioijat kootaan toukokuusta alkaen saman hallinnon alle, kun koulutuksen arviointikeskus aloittaa toimintansa. Anu Räisänen ei usko uudistuksen muuttavan kuitenkaan arviointityötä, vaikka se helpottaakin yhteistyötä.