Wasa Express on kuljettanut ydinpolttoainetta

Merenkurkun yli Uumajasta Vaasaan on kuljetettu radioaktiivista ydinpolttoainetta. Tuore ydinpolttoaine on peräisin Västeråsista Westing House Electric -yhtiöltä, ja sitä on toimitettu suomalaisiin ydinvoimaloihin.

Kotimaa
Wasa Express.
Samuel Aghar / Yle

Ruotsin merenkulkulaitoksen tietojen mukaan tämän vuoden tammikuussa on kuljetettu 114 tonnia ydinpolttoainetta Uumajasta Vaasaan Wasa Express -aluksella. Polttoaine tulee Westinghouse-yhtiöltä Västeråsista, ja sitä on toimitettu suomalaisiin ydinvoimaloihin. Asiasta kirjoitti ensimmäisenä ruotsalainen sanomalehti Filter.

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin mukaan kuljetetulla materiaalilla on erittäin matala säteilytaso. Hän vertaa kuljetusta esimerkiksi röntgenlaitteiden kuljetukseen. Ståhlberg vakuuttaa, ettei aineen kuljetuksesta ole ollut vaaraa matkustajille.

Wasaline lopettaa kuljetukset toistaiseksi

Peter Ståhlberg ei pysty sanomaan tarkkaan, mitä kuljetettu aine on eikä mihin sitä käytetään. Hänen mukaansa varustamo vetäytyy kuitenkin toistaiseksi ydinpolttoaineen kuljetuksista, koska ei halua tulla yhdistetyksi tällaiseen asiaan.

Vaasan sataman johtaja Teijo Seppelinin mukaan vastuu kuljetuksista on varustamolla. Hänen mukaansa Merenkurkun yli kuljetetaan kategorian 7 eli matalan säteilytason mukaista materiaalia. Wasalinen mukaan kuljetuksia on ollut säännöllisesti Merenkurkussa 80-luvulta lähtien, ja ne täyttävät kaikki kansainväliset säännöt.

STUK ei kerro tarkkoja tietoja kuljetuksista

Säteilyturvakeskuksella on tieto kaikista ydinmateriaalien kuljetuksista. Tarkastaja Henri Niittymäen mukaan kuljetusreittejä on mitä moninaisimpia, mutta tarkkoja tietoja reiteistä ei kerrota turvallisuuden vuoksi. Reitit suunnitellaan turvallisuusperusteiden mukaisesti. Niittymäen mukaan mahdollisimman suora reitti on tarkoituksenmukainen.

Turvallisuustaso on Niittymäen mukaan kuljetuksissa korkea, ja niitä hoitavat ammattitaitoiset ihmiset. Suomessa tehdään tuoreen polttoaineen kuljetuksia ulkomailta, ja tämä tuore polttoaine on Niittymäen mukaan vähän säteilevää.

Tuoreessa ydinpolttoaineessa on Niittymäen mukaan pieni osuus uraanielementtiä. Suuri osa kuljetuksista on metallia, kuten puhdasta terästä, ja siksi kuljetukset voivat olla painoltaan hyvinkin suuria.

Niittymäen mukaan kuljetukset mitoitetaan ja lastataan hyvin tarkasti. Aivan pieniä määriä ei kannata tuoda kerralla. Yhden polttoainesauvan massa ydinreaktorissa on Niittymäen mukaan vajaat 200 kg.