1. yle.fi
  2. Uutiset

Liikenneministeri Kyllönen: Ei lisärahaa länsimetron jatkolle

Ministeri Merja Kyllönen (vas.) ei halua sitoa tulevia hallituksia jatkamaan länsimetroa Kivenlahteen. Nykyisessä taloustilanteessa ministeri pitää epätodennäköisenä, että kehyksen ulkopuolelta rahaa irtoaisi.

Kotimaan uutiset
Koneita louhimassa länsimetron tunnelia.
Länsimetron tunnelityömaaYle

Liikennepoliittisessa selonteossa ei ole metron jatkolle rahoitusta, eikä sitä ole merkitty myöskään muihin liikennehankkeisiin, joille voidaan myöntää suunnittelurahaa.

Kyllösen mukaan metron jatkeen rahoittaminen vaatisi erillisen rahoituspäätöksen. Tiukan talouden aikana sellaista tuskin tullaan tekemään, ministeri arvioi.

- Kun liikennehankkeet on hallituksessa laitettu tärkeysjärjestykseen ja ne on eduskunnassa siunattu, niin vaikea siitä olisi yli kävellä.

Kyllösen mielestä länsimetron jatke vaatisi huomattavasti nykyistä tarkempaa suunnittelua ja kustannusarvioiden tekemistä, jotta sille voitaisiin myöntää rahoitus. Kyllönen viittaa lausunnollaan länsimetron rajusti kasvaneisiin kustannuksiin.

- Hinnannousu on ollut todella hurjaa. Mielestäni jatkeen suunnittelu ei ole vielä siinä vaiheessa, että rahoituksen esittäminen olisi järkevää. Taustatyötä on tehtävä vielä paljon ja on tiedettävä, mitä se oikeasti tulee maksamaan.

Ei halua käydä seuraavan hallituksen kukkarolle

Ministeri painottaa, että paluuta sellaiseen kulttuuriin, jossa puolitietoisesti alibudjetoidaan ja sitten kaivetaan lisärahat jostain kansallisen edun nimissä, ei enää ole. Jokainen liikenneinvestointi on suunniteltava huomattavasti aiempaa tarkemmin ja hallinnon raja-aitoja ylittäen.

Länsimetron jatkorakentamisen suhteen Kyllönen ei lämpene myöskään sille idealle, että Espoo maksaisi viulut nyt, ja valtio korvaisi kaupungille oman osuutensa myöhemmin.

Sellaisten hankkeiden aika on kerta kaikkiaan ohi, että annettaisiin avoin valtakirja

Liikenneministeri Merja Kyllönen länsimetron jatkeesta

- Ei voi tietää, onko seuraavilla hallituksilla mahdollista rakentaa minkäänlaista investointiohjelmaa. Sellaisten hankkeiden aika on kerta kaikkiaan ohi, että annettaisiin avoin valtakirja, on voitava luottaa siihen, että se raha sitten riittää, eivätkä kustannukset vaikkapa kolminkertaistu matkan varrella.

Kyllönen sanoo ymmärtävänsä "Espoon tuskan ja toiveet", mutta muistuttaa, että samaa tuskanhikeä pukkaa muuallakin.

- Tilanne ei ole kiitollinen minkään puolueen kannalta; tärkeitä hankkeita on paljon ja rahaa vähän. Meillä on järkyttävä kansallinen korjausvelka muun muassa perustienpidossa ja muussakin liikenneinfrassa, lisäksi pitäisi voida olla alueellisesti tasapuolinen. Nyt jos vielä Venäjän vastaiset talouspakotteet tulevat täysillä käyttöön, voi koko budjetilta pudota lavetti alta.

Lue seuraavaksi