1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ylen aamu

Mies, puku päällä ei tarvitse pystyä jumppaamaan

Suomalaismiehet ostavat usein yhden koon liian isoja vaatteita. Pukua hankkiessaan moni alkaa tehdä jumppaliikkeitä kokeillakseen, ettei takki kiristä mistään. Asiantuntija muistuttaa, että vaatteiden pitää istua kantajalleen, mutta yhden vartalonosan takia ei välttämättä tarvitse ostaa kaikkialta isompaa vaatetta.

miesten vaatetus
Jarkko Kallio ja Antti Laitinen ovat perustaneet miesten muotiin keskittyvän Frenn-yrityksen. Taustalla on laaja selvistytyö siitä, millaista muotia nykymies Suomessa päälleen tahtoo. Muotineuvoja Pia Melander kertoo, millaisin vaatevaatimuksin miehet tulevat vaatekauppaan.

Suomalaiset miehet eivät usein tiedä omaa vaatekokoaan. Näin on kokemus osoittanut Ylen aamu-tv:ssä vierailleille, uuden miestenvaatemerkin perustajille Jarkko Kalliolle ja Antti Laitiselle.

– Monesti miehet rupeavat takkia sovittaessaan tekemään sellaisia jumppaliikkeitä bleiseri päällään. Heitä täytyy muistuttaa, että nythän ei olla ostamassa jumppavaatteita, kertoo Frennin toimitusjohtaja-perustaja Jarkko Kallio.

Jos miehet lähtevät ostoksille ilman puolisoa, he ostavat kalliimpia tuotteita kuin puolison kanssa.

Antti Laitinen

Hänen mukaansa miehet haluavat mukavuutta ja ostavat usein yhden koon liian isoja vaatteita, vaikka istuvuutta pidetäänkin tärkeänä. Yhden kohdan takia ei tarvitse välttämättä ostaa kaikkialta isompaa vaatetta.

– Vaate voidaan räätälöidä sopivaksi. Esimerkiksi me voimme tehdä "masu-plussaa" sille kohdalle, jonne usein tulee lisää. Tällaiset asiat voidaan käsitellä mukavalla tavalla ja positiivisesti, muistuttaa Kallio.

Suurin osa miehistä inhoaa shoppailua

Miehet ostavat aikaisempaa enemmän vaatteita.

– Miesten vaatebisnes on puolet tai kolmasosa naisten vaatebisneksen määrästä, mutta globaalisti se on yksi kasvavimmista muotiteollisuuden aloista. Miesten kosmetiikka- ja luksussarjat kasvavat prosentuaalisesti kaikkein eniten, kertoo suunnittelija Antti Laitinen.

Miehet ostavatkin usein kerralla enemmän ja kalliimpia tuotteita kuin naiset.

– Miesten keskiostos on yleensä suurempi kuin naisten. Se on ihan tutkittu juttu, että jos miehet lähtevät ostoksille ilman puolisoa, he ostavat kalliimpia tuotteita kuin puolison kanssa, mainitsee Laitinen.

Voimme tehdä "masu-plussaa" sille kohdalle, jonne usein tulee lisää

Jarkko Kallio

– Kun me suunnittelimme tätä merkkiä ja kysyimme miehiltä, että mitä he haluavat, niin lähes kaikenikäiset miehet kertoivat inhoavansa shoppailua. Miehet kertoivat, että he ostavat mielellään kerrallaan enemmän, kun sopivia tuotteita löytävät. He ovat myös melko merkkiuskollisia, Kallio sanoo.

Myös Stockmannin miesten muotineuvojana työskentelevä Pia Melander on huomannut saman.

– Ensimmäistä kertaa tulevista asiakkaista noin 85 prosenttia kertoo, että inhoaa shoppailua, Melander sanoo.

Shortsipuku kesällä päälle miehille

Suomalaismiehet pukeutuvat yhä rohkeammin ja värikkäämmin.

– Värien suhteen on tapahtunut avautumista. Taskuliinoilla ja sukilla saadaan esimerkiksi peruspukuihin sellainen hauska viimeinen ilme, vinkkaa Melander.

Jos tänä kesänä haluaa seurata viimeisimpiä trendejä, kannattaa valita värikästä kukkakuosia esimerkiksi paitaan.

– Kukka- ja kasviaiheet ovat muodikkaita printtejä, Laitinen opastaa.

Kesäksi kannattaa myös lyhentää lahkeen mittaa reilusti.

– Nyt muotia ovat puvut, joihin kuuluu bermudashortsit ja bleiseri. Mutta sellaiset eivät sovi suomalaiseen säähän ihan joka hetki, nauraa Laitinen.