Ole tarkka luottokortin tietojen kanssa

Pankit sulkevat luotto- ja pankkikortteja jos epäilevät kortin tai sen tietojen joutuneen vääriin käsiin. Syytä onkin, sillä kortin numero ja tunnisteluku saattavat riittää esimerkiksi verkko-ostoksiin.

Kotimaa
luottokortti
Derrick Frilund / Yle

Pankkien mukaan luottokortin vaihtaminen uuteen epäilyksien vuoksi ei ole mitenkään poikkeuksellista.

– Luottokorttiyhtiöt tarkkailevat korttitapahtumia, ja jos on syytä epäillä, että asiakas on käyttänyt korttia esimerkiksi sellaisessa automaatissa tai maksupisteessä, jonka tiedot saattavat olla väärissä käsissä, asiakkaaseen otetaan yhteyttä ja pyydetään kortin sulkua, sanoo riskienallintajohtaja Katri Piilola Keski-Suomen Osuuspankista.

Myös kortin käyttäminen "epämääräisesti" tai omista tavoista poikkeavasti saattaa johtaa kortin kuolettamiseen.

– Niistä yleensä otetaan yhteyttä asiakkaaseen. Oma kokemukseni on sellainen, että olin ulkomailla, ja ilmeisesti Luottokunta ei ollut kirjannut matkaani asiakastietoihinsa. Käytin korttia tavanomaisesta poikkeavassa paikassa, he yrittivät ottaa yhteyttä, että olenko se minä. Kun eivät saaneet kiinni, niin he sulkivat kortin väliaikaisesti. Se avattiin heti kun soitin yhtiöön, Piilola kertoo.

Luottoyhtiölle on syytä ilmoittaa, jos matkustaa perinteisten yleisten lomakohteiden ulkopuolelle.

– Silloin luottoyhtiö tietää, että kortti on asiakkaan omissa käsissä, vaikka onkin poikkeuksellisessa paikassa, Piilola linjaa.

Tavallisin paikka, jossa luottotiedot kaapataan on netti.

– Suurin riski on ehkä siinä, että asiakas ei varmista kaupan luotettavuutta ja sitä, että kauppa turvaa kortin tiedot. Jos kauppa on Visan tai Mastercardin valtuuttama, siellä on yleensä vahvempi tunnistus. Jos valtuutuksia ei löydy, ei kannata asioida kuin hyvin tuntemiensa liikkeiden kautta, sanoo Piilola.

Perustarkistus kannattaa tehdä myös sille, että kauppa käyttää salattua yhteyttä. Tämän tietää siitä, että verkko-osoite alkaa kirjainyhdistelmällä https normaalin http:n sijaan.

– Ja aina kannattaa seurata omia ostotapahtumiaan, että ne vastaavat omaa ostokäyttäytymistä, sanoo Piilola.

Piilola muistuttaa myös, että korttia tulee käsitellä yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa.