Ratkaiseva tieto malesialaiskoneen lentosuunnasta oli "pingitys"

Kadonneen malesialaiskoneen lennonvalvontalaitteisto oli suljettu, mutta se jatkoi "pingittämistä". Sähköisten pingien mikroskooppisen tarkat tutkimukset ovat antaneet vastauksen, mihin suuntaan kone lensi.

Ulkomaat
Kartta
Yle uutisgrafiikka

Malesian pääministeri Najib Razak ilmoitti maanantaina, että kadonnut matkustajakone oli pudonnut Intian valtamereen. Tieto perustui hämmästyttävään tieteelliseen tutkimustyöhön. Asiasta kertovat australialainen sanomalehti The Sydney Morning Herald (siirryt toiseen palveluun) sekä uutiskanava CNN (siirryt toiseen palveluun).

Kyseinen Boeing 777 -kone oli varustettu brittiläisen Inmarsat-yhtiön valmistamalla lennonvalvontalaitteistolla. Toiminnassa ollessaan se lähetti satelliittien kautta tietoa koneen sijainnista, lentokorkeudesta, suunnasta ja nopeudesta.

Koneen Classic Aero -laitteisto kuitenkin sammutettiin lennon alkuvaiheessa tuntemattomasta syystä. Laite ei silti lopettanut toimintaansa täysin. Se jatkoi toimintaansa lähettämällä sähköisiä "pingejä", pieniä sähkösignaaleja, jotka eivät sisältäneet informaatiota.

Inmarsat-yhtiön matemaatikot alkoivat tutkia näitä pingejä ja niiden avulla saatiinkin ratkaiseva tieto koneen lennosta. Inmarsatin matemaatikot tutkivat erityisesti pingien "Doppler-ilmiötä". Tämä tarkoittaa niitä mikroskooppisia muutoksia pingien taajuudessa, jotka ovat seurausta koneen ja satelliittien liikkumisesta. Saman ilmiön havaitsee esimerkiksi, kun poliisiauton sireenin ääni muuttuu sen mukaan, ajaako se kohti kuulijaa vai poispäin.

Aluksi tutkijat saattoivat päätellä koneen seuranneen jompaakumpaa kahdesta lentoreitistä, jotka suuntautuvat Malesiasta joko pohjoiseen tai etelään. Kun tutkimuksissa verrattiin Malaysian Airlinesin aikaisempien lentojen lähettämiä pingejä MH370:n pingeihin, pohjoinen reittivaihtoehto voitiin hylätä.

Australialaisten ja yhdysvaltalaisten tutkijoiden avulla saatiin selville, että koneen viimeinen tunnettu sijainti oli keskellä Intian valtamerta, Australian Perthin kaupungista länteen. Kone oletattavasti lensi tuossa vaiheessa vielä normaalilla korkeudellaan, 30 000 jalassa eli noin yhdeksän kilometrin korkeudessa.

Etsintäalue voitiin rajata ja sieltä on mahdollisesti löydetty koneen rungon osia.