1. yle.fi
  2. Uutiset

Urho vastaan Frej: Ruotsalainen murtaa halvemmalla

Suomessa liikennevirasto kilpailuttaa jäänmurtajat omistamatta niitä, Ruotsissa valtio omistaa laivat, mutta kilpailuttaa niiden operoinnin.

Kotimaan uutiset
A2_Jaanmurtaja_02.jpg
Liikennevirasto on tehnyt jäänmurtosopimukset Arctian murtajien sekä Ruotsin omistaman Frejn käyttämisestä. Urho ja Frej ovat vertailukelpoisia sisaraluksia. Yle Onni Koivisto

Suomi ja Ruotsi järjestävät jäänmurron eri tavoin ja Ruotsi tekee sen halvemmalla. Suomessa liikennevirasto kilpailuttaa jäänmurtajat omistamatta niitä, Ruotsissa valtio omistaa laivat, mutta kilpailuttaa niiden operoinnin.

– Kun kilpailua jäänmurtajista Itämerellä ei ole, ei murtajia voi kilpailuttaa, sanoo Ruotsin merenkulkulaitoksen jäänmurron johtaja Tomas Årnell.

Jäänmurron kustannuksiin otetaan kantaa tuoreessa Meriliikennestrategiassa vuosille 2014–2022. Liikenneministeriön laajaan valmisteluun perustuva yhteenveto toteaa yksiselitteisesti, että jäänmurron kustannukset on saatava samalle tasolle Ruotsin kanssa. Suomessa sopimuksia perusjäänmurtoon on tehty suomalaiset jäänmurtajat omistavan valtionyhtiö Arctia Shippingin kanssa, myös Ruotsin merenkulkulaitoksen omistama Frej on yksi sopimusmurtajista. Laiva on jäänmurtaja Urhon sisaralus.

Hintalappu on salainen

– On vaikeaa miekkailla julkisuudessa esitettyjen heittojen pohjalta, että joku on kalliimpi kuin joku toinen. Jos sinulla on sopimus, mutta sinulla ei ole sopimuksessa hintalappua, niin mihinkä me verrataan ? kysyy johtaja Markus Karjalainen Arctia Icebreaking Oy:stä.

Liikennevirasto päättää jäänmurtajien ajojärjestyksestä. Käyttökustannuksista johtuen ruotsalainen Frej avaa väyliä, vaikka osa suomalaisista aluksista seisoo toimettomina Helsingissä Katajanokan laiturissa.

Sopimusten tekijä, Liikenneviraston talvimerenkulkuyksikön päällikkö, Jarkko Toivola ei suostu, kilpailusääntöihin vedoten, kertomaan tarkempia hintaeroja. – Kustannusero ruotsalaisiin on merkittävä ja vielä kalliimpaa on monitoimimurtajien käyttö.

Ruotsi ajaa raskaalla

Jäänmurtaja Urhon päällikkö Timo Jeskanen sanoo ruotsalaisten käyttävän halvempaa, raskasta polttoöljyä

– Polttoaineen laatuhan on ratkaiseva, me Urho, Sisu ja Voima Arctiassa ajetaan kevyellä polttoöljyllä, Frej käyttää raskasta polttoöljyä.

A2_Jaanmurtaja_03.jpg
Urho haki lisää dieseliä tankkiin Kemin satamasta, kuusi tankkiautollista riittänee kymmeneksi päiväksi.

Raskas polttoöljy on noin puolta halvempi kuin kevyt polttoöljy. Urhon päämoottoreiden teho on yhteensä 25 000 hevosvoimaa. Murtajan kulutus on niin iso, että polttoaineen hinnanero voi olla kymmeniä tuhansia euroja vuorokaudessa.

Yksistään laivan ylläpito laiturissa vie vuorokaudessa muutaman omakotitalon vuosikulutuksen verran öljyä. Tästä syytä esimerkiksi Urho on ollut parkissa Luulajan satamassa, koska siellä laiva voidaan kytkeä kaukolämpöön.

Markus Karjalainen Arctia Shippingistä odottaa tämän ruotsalaisten polttoaine-edun poistuvan ensi vuonna rikkidirektiivin tullessa voimaan, mutta Ruotsin merenkulun johtajalla on yllätyskortti hihassaan: vähärikkisempi raskas polttoöljy.

– Tietenkin se (vähärikkisempi raskas polttoöljy) tulee kalliimmaksi kuin nykyinen raskas polttoöljy, mutta se on halvempaa kuin kevyt polttoöljy, siksi aiomme jatkaa jäänmurtoa raskaalla polttoöljyllä jatkossakin, Tomas Årnell toteaa.

Aiomme jatkaa jäänmurtoa raskaalla polttoöljyllä jatkossakin.

Tomas Årnell

Monitoimijat tienaa ja tuhlaa

Frej on automatisoitu siten, että sillä voidaan ajaa 18-henkisellä miehistöllä, Urhon vahvuus on nyt 21. Jäänmurrossa myös monitoimimurtajilla miehitys on sama.

Liikennevirasto on varannut Arctia Shipping Offshore Oy:ltä Nordican ja Fennican talvikausiksi, niiden käyttö on Jarkko Toivolan mukaan huomattavasti kalliimpaa kuin Urho-luokan perinteisten murtajien.

Monitoimimurtajat ovat muualla töissä kesäajat, miten Arctia Shippingin tulos vaikuttaa perusjäänmurron kustannuksiin?

– Käytännössä omistaja tulouttaa halutessaan rahaa yhtiöstä ulos, mutta jäänmurron kustannukset, jotka katetaan väylämaksuilla, niin siinä yhtälössä Arctian positiivinen tulos ei näy millään tavalla, Jarkko Toivola sanoo.

Arctia Shipping Icebreaking Oy:n johtaja Markus Karjalainen on asiasta päinvastaista mieltä.

– Voidaan ajatella, että tuloksentekokykymme pienentää jäänmurron kustannuksia.

Tämä raha ei kuitenkaan kulje samassa pussissa?

– Ei. Se on yksi haaste, että näitä rahapusseja on vähän useampia. Jollekin osalle valtiokonsernia olemme kulu ja taas toiselle osalle valtiokonsernia olemme tuotto.

Valtio tilasi murtajan

Jäänmurron konseptia aiotaan muuttaa tositarkoituksella. Liikennevirasto tilasi itselleen uuden Itämeren oloihin soveltuvan jäänmurtajan 123 miljoonalla eurolla. Valtio saa tilaukseen 24 miljoonaa EU-rahaa, jota valtionyhtiö ei olisi saanut. Aluksella on valmius öljyntorjuntaan ja siltä osin se on myös kesällä käytettävissä.

Uusi jäänmurtaja valmistuu suunnitelman mukaan Arctech Helsinki Shipyardin telakalta vuonna 2016. jolloin Liikennevirasto pääsee ruotsalaiseen tapaan kilpailuttamaan murtajaa operoivia varustamoja.

Tomas Årnell on Ruotsin toimintamallista varma – Ruotsissa merenkulkulaitos hoitaa toiminnan valtion laskuun ilman että siihen sekoitetaan voittoa tavoittelevaa yhtiötä. Minusta vaihtoehtomme on edullisempi.

Lisää aiheesta Ajankohtaisessa kakkosessa TV2 1.4. klo 21.

Korjaus 1.4.2014 kello 16.07: Raskas polttoöljy on noin puolta halvempi kuin kevyt polttoöljy.

Lue seuraavaksi