1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Seuraavalle liikenneministerille on luvassa vaikea pesti

100 miljoonan euron leikkaaminen tieparannusrahoista on hallituksesta lähtevän Merja Kyllösen (vas.) mielestä järjetöntä. Hän uskoo kahden miljardin korjausvelan kasvavan entisestään.

Kotimaan uutiset
Kevätloska sotkee tuulilasit liikenteessä.
Heikki Rönty / Yle

Vasemmistoliiton erottua hallituksesta, kaksi puolueen ministeriä hoitavat tehtäviään toimitusministereinä niin pitkään, kunnes presidentti Sauli Niinistö myöntää heille eron tehtävistä. Uusi liikenneministeri ja kulttuuri- ja urheiluministeri valitaan Merja Kyllösen arvion mukaan jo ensi viikolla.

Kyllönen arvioi, että isoja keskusteluja seuraajan kanssa tuskin ehditään käymään, mutta hän lupaa seuraajalleen sellaisen tuen kuin tämä haluaa vastaanottaa. Kyllönen veikkaa, että ministerisalkut jaetaan kokoomuksen ja SDP:n kesken.

– Voi rehellisesti sanoa, että näiden päätösten jälkeen pesti ei ole helppo. Itse olen kolme vuotta hartiavoimin hiivannut sitä konttoria, ja pystyn sen pystypäin seuraavalle jättämään. Virasto on kunnossa ja ministeriö on kunnossa, kaikki alaiset ja yhtiöt kutakuinkin kunnossa. Siinä suhteessa ei ole mitään hävettävää.

Korjausvelka jäi ratkaisematta

Kyllönen ei ymmärrä sitä, että yhtä aikaa haetaan talouskasvua ja leikataan liikenteestä.

Itse olen selkeästi sitä mieltä, että perusväylänpito on sellainen paikka, josta ei kannattaisi leikata tällaisena aikana, kun kiertää Suomea ja katsoo tieverkoston kuntoa.

Merja Kyllönen

– 100 miljoonan leikkaus perusväylänpidosta tässä maailmantilanteessa on minun mielestäni järjetön, kun otetaan huomioon, että meillä on kahden miljardin korjausvelka.

Liikenneministerinä Merja Kyllönen on itse käynnistänyt parlamentaarisen työryhmän, jonka on tarkoitus miettiä miten korjausvelasta selvitään. Siihen Kyllönen olisi halunnut ratkaisuja.

– Nyt näyttää enemmänkin siltä, että korjausvelkaa syntyy ensi vuoden puolella reippaasti lisää. Jos nähdään näin, että liikenne ei ole kasvun tekijä eikä toiminnan aktivaattori, niin sitten tehdään tällaisia päätöksiä.

– Itse olen selkeästi sitä mieltä, että perusväylänpidosta ei kannattaisi leikata, kun kiertää Suomea ja katsoo tieverkoston kuntoa. Olen joskus leikkisästi sanonut, että tilanne alkaa olla sellainen, että jos on tekohampaat, niin ne tippuvat siinä rytinässä kohta suusta. Näiden ratkaisujen jälkeen on tosi haastava paikka tulla viemään kokonaisuutta eteenpäin viimeisen vuoden ajan, Kyllönen sanoo.

Lue seuraavaksi