EU-direktiivi nostaa autonrenkaiden hintaa reippaasti

Marraskuusta alkaen uusien autojen renkaista on löydyttävä automaattinen rengaspaineen valvonta. Se tarkoittaa enimmillään satojen eurojen lisää renkaiden hintaan. Uudistuksen tarkoituksena on vähentää polttoaineenkulutusta ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Kotimaa
Uudenlainen autonrenkaan venttiili.
Veli-Pekka Hämäläinen / Yle Savo

EU-direktiivi nostaa tuntuvasti autonrenkaiden hintaa uusissa autoissa. Marraskuun alusta alkaen kaikissa uutena myytävissä henkilöautoissa täytyy olla TMPS-järjestelmä, eli automaattinen rengaspaineen valvonta.

Järjestelmä on ollut jo käytöissä joissakin uusissa autoissa, mutta nyt se tulee pakolliseksi. Uudistuksen tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta, mutta etenkin vähentää polttoaineen kulutusta.

- On ajateltu, että jopa 2,5 prosenttia polttoainetta säästetään, jos koko henkilöautokannassa käytetään uutta järjestelmää, sanoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

"Maksaa noin 50–250 euroa per kappale"

Autovalmistajat voivat valita joko aktiivisen tai passiivisen järjestelmän. Aktiivisessa järjestelmässä vanteessa on anturi, joka "haistelee" renkaan painetta, lämpötilaa ja painetta. Passiivisessa järjestelmässä ajotietokone huomaa paineen muutokset renkaiden kehänopeuden muuttumisesta.

Kuopion Euromasterin päällikkö Pasi Toppisen mukaan noin 80 prosenttia autovalmistajista on valinnut aktiivisen järjestelmän, joka on myös kuluttajan näkökulmasta kalliimpi.

Jos yksikin ihmishenki pystytään näillä ratkaisuilla säästämään, niin minun näkemykseni mukaan tämä on tosi loistava ratkaisu.

Pasi Toppinen

- Sillä on yllättävän iso vaikutus. (Venttiilin paikalle asennettava anturi) maksaa tällä hetkellä noin 50–250 per kappale, eli puhutaan merkittävästä lisäkuluerästä. Se aiheuttaa varmasti mielenkiintoa kuluttajissa, Toppinen uumoilee.

Jonkin verran lisäkuluja voi tulla siitä, että anturi toimii paristolla, joka on luonnollisesti vaihdettava aika ajoin. Yhden pariston on arvioitu kestävän 5–7 vuotta, mutta Toppisen mukaan niiden kestosta Suomen oloissa ei ole vielä varmaa tietoa.

Lisäksi jokainen anturi on ohjelmoitava kyseisen auton mukaan autokorjaamoissa tai rengasliikkeissä.

Kokonaisuus plussan puolelle

Kasvavista kustannuksista huolimatta rengasliikkeen päällikkö Pasi Toppinen pitää uudistusta kokonaisuudessaan hyvänä.

- Meilläkin on rengasratsioiden perusteella reilut 20 prosenttia autoilijoista liikkeellä väärillä rengaspaineilla. Ja jos yksikin ihmishenki pystytään näillä ratkaisuilla säästämään, niin minun näkemykseni mukaan tämä on tosi loistava ratkaisu.

Lisäksi Toppinen muistuttaa, että väärillä rengaspaineilla ajamisesta tulee muutakin haittaa: polttoainekustannukset kasvavat ja auton ohjautuminen on ääritilanteissa vaikeaa.