1. yle.fi
  2. Uutiset

Espoo jatkaa taistelua länsimetron jatkeesta

Espoo aikoo jatkaa länsimetron jatkeen valmistelua, vaikka valtiolta ei herunut hankkeelle rahoitusta. Hallitus päätti eilen kehysriihessä, ettei se aio tässä vaiheessa rahoittaa metron jatkamista Matinkylästä Kivenlahteen.

Kotimaan uutiset
Karttakuva länsimetrosta sekä mahdollisesta länsimetron jatkeesta.
Karttakuva länsimetrosta sekä länsimetron jatkeesta.Länsimetro

Valtion budjettikehysriihi kasasi tummia pilviä länsimetron jatkohankkeen päälle. Vaikka joulukuussa näytti vielä siltä, että jatke kiilaisi kirkkaasti liikennehankkeiden kärkeen, niin toisin kävi. Päätös oli Espoon osalta harmillinen. Kaupunki kuitenkin luottaa siihen, että valtion tuki tulee kyllä aikanaan.

- Sitä ei tullut nyt, mutta onhan se periaatteessa jo luvattu aikaisemmin. Nyt oli vain kysymys siitä, milloin se tulisi ja se jäi edelleen auki. Siihen täytyy tässä lähiaikoina saada selvyys, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko.

Väistyvä liikenneministeri ei lähde kuoppaamaan jatkoa lopullisesti, mutta uskoo hallituksen tehneen oikean ratkaisun.

- Tässä taloudellisessa tilanteessa siihen ei ole ollut mahdollisuuksia. Raha on sanellut puhtaasti sen, että pystytäänkö antamaan tällaista lupausta. Puhutaan kuitenkin 240 miljoonan osuudesta, joka valtiolle koituisi. Kyse isosta rahasta ja isosta päätöksestä, johon ei tässä kehysriihessä ollut rahkeita, sanoo vasemmistoliiton Merja Kyllönen.

Viivästyminen tuo uusia haasteita

Loukon mukaan on ymmärrettävää, että tiukka taloustilanne karsii rahoitusta monilta hankkeilta. Espoo ei kuitenkaan ole valmis heittämään hanskoja tiskiin kehyspäätöksen takia.

- Me varmaan valtion kanssa ryhdymme uudelleen neuvottelemaan, että milloin tähän asiaan voitaisiin taas palata. Joka tapauksessa me jatkamme jatkeen suunnittelua, sanoo Louko.

Metron jakamista Matinkylästä Kivenlahteen on kiirehditty, jotta louhintoja voitaisiin jatkaa keskeytyksettä. Tämä suunnitelma näyttää kariutuvan kehyspäätöksen myötä.

- Tavallaan se hyöty, joka tästä heti jatkamisesta olisi saatu, pienenee sitä mukaa kun aikaa kuluu, sanoo Louko.

Nyt kaupunki pelkää, että käyntiin lykättävän pisara-radan rakentaminen osuu tulevaisuudessa jatkeen kanssa päällekkäin.

- Jos niin käy, niin silloin molempien kustannukset nousevat reippaasti. Louhintakapasiteetti ei millään salli molempia ja silloin hinnoittelu on sitten sen mukaista.

Lue seuraavaksi