Tuntotekniikka ratkaisee automaattimetron oviongelman – maksajasta kiista

HKL ja Siemens kiistelevät nyt automaattimetron älyovien maksajasta. Jos tarvittavia lisäosia ei saada tilattua pian, uhkaa Länsimetron käyttöönotto viivästyä kuukausilla.

Kotimaa
Matkustajia Hakaniemen metroasemalla.
HKL laittaa tulevina vuosina rahaa muun muassa vanhojen metroasemien peruskorjauksiin.Yle

Metron automatisoinnin etenemistä pitkään vaivanneeseen oviongelmaan löydettiin viimein ratkaisu maaliskuun alussa. Laituriovien sisäpuolelle asennetaan ylimääräiset tuntoreunat, jotka pysäyttävät junan, jos laituriseinämän ja junan väliin on jäämässä matkustaja.

Tässä vaiheessa emme ole lähtemässä siihen, että me maksamme tästä jotain lisähintaa.

Matti Lahdenranta

Turvallisuusongelman ratkettua epäselvää on edelleen se, kenen maksettavaksi tuntotekniikasta koituvat lisäkustannukset kuuluvat. Asia ratkaistaan lopulta oikeudessa arvelee, HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta.

– Meidän sopimuksemme Siemensin kanssa lähtee siitä, että laituriovet kuuluvat järjestelmään. Silloin tämä on myöskin Siemensin vastuulla oleva asia. Siemens kuitenkin esittää lisäkustannuksia ja tästä keskustellaan tulevassa välimiesmenettelyssä.

Siemensin viestintäpäällikkö Eetu Helminen on asiasta eri linjoilla.

– Ovimalli on muuttunut siitä, mitä sopimuksessa on määritelty, joten Siemensin näkökulmasta kyseessä on lisätilaus.

Aloittaminen uhkaa jälleen venyä

Mikäli tarvittavaa ovitekniikkaa ei päästä tilaamaan pikaisesti, uhkaa automaattimetron käyttöönotto viivästyä enstisestään vuoden 2016 syksystä.

– Tämäkin on kriittinen asia aikataulun kannalta ja mitä pikemmin asia selviää sen parempi. Toivon mukaan projektista löytyy sen verran etenemishakuisuutta, että tämä ei muodosta estettä etenemiselle, Lahdenranta toteaa.

Täysin varma hänkään ei uskalla olla siitä, etteikö uusi rahakiista Siemensin kanssa viivästyttäisi osien tilaamista.

– Onhan tässä projektin mittaan tapahtunut erilaisia vaiheita, jolloin eteneminen on pysähtynyt tai ollut hitaampaa kuin on ollut suunnitelmissa. Projektin vauhdittaminen loppuvaiheessa on entistä vaikeampaa, jos tässä kuluu paljon aikaa, Lahdenranta muotoilee.

Täydennetty klo 11.12 Siemensin kommentit.