Ahtaajien työpaikat vähentyneet neljänneksellä muutamassa vuodessa

Työnantajien mukaan vienti ei vedä vieläkään, ja samalla kustannukset ovat nousseet. AKT:n mukaan ahtaajien työtä on myös siirretty muiden tehtäväksi. Laittomien työtaistelujen vähentämiseksi osapuolet ovat perustaneet yhteisen työryhmän.

talous
Ahtaaja työskentelee satamassa.
YLE

Suomen satamissa työskentelevien ahtaajien määrä on vähentynyt 25 prosenttia vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin jälkeen.

Satamaoperaattoreiden palveluksessa on noin 3 000 työntekijää, joista vakituisia ahtaajia on 2 100. Ahtaustoiminnan liikevaihto on noin 400 miljoonaa euroa vuodessa.

Viime vuoden taso ei riitä pitkälle

Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtajan Juha Mutrun mukaan alan yritysten tilanne viime vuonna heijastelee yleistä taloustilannetta. Romahdusta ei tullut, mutta ei myöskään toivottua kasvua.

– Kovilla sopeutustoimilla pää pysyy pinnan yläpuolella. Viime vuoden taso ei riitä pidemmällä aikavälillä, Mutru toteaa.

Viime vuosina koviin sopeutustoimiin on ryhtynyt esimerkiksi Steveco, joka lopetti toimintansa Haminassa vuonna 2012 ja irtisanoi lähes 100 työntekijää. Steveco julkistaa viime vuoden tuloksensa perjantaina. Vastikään myös Containersteve ilmoitti lopettavansa toimintansa Kotkassa, lähtöpassit saa lähes 40 työntekijää.

Juha Mutrun mukaan kysyntä Euroopassa on edelleen heikkoa, ja viime vuonna myös Venäjän taloustilanne meni huonompaan suuntaan. Ruplan arvo on heikentynyt selvästi viime aikona, mihin on vaikuttanut kiristynyt tilanne Ukrainassa ja Krimillä.

Mutrun mukaan satamaoperaattorit kärsivät edelleen vuoden 2009 taloustaantuman vaikutuksista. Suomen vienti ei edelleenkään vedä ja kustannukset ovat nousseet. Hinnat eivät ole pysyneet kustannusten nousun perässä, ja alalla on vallinnut ostajan markkinat.

Huonon taloustilanteen lisäksi ahtaajien työtilannetta heikentävät yhä tiukentuvat ympäristövaatimukset, sanoo Mutru. Suomen teollisuus on protestoinut voimakkaasti esimerkiksi EU:n rikkidirektiiviä, joka tulee voimaan ensi vuonna. Rikkidirektiivin on sanottu kohtelevan maita epäreilusti ja siitä kärsisi erityisesti Suomi.

Yhteinen työryhmä parantamaan työrauhaa

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sopimussihteeri Juha Anttila sanoo, että työnantajat ovat myös siirtäneet ahtaajille kuuluvaa työtä muualle. Konttien käsittelyä on siirretty satama-alueen ulkopuolella sijaitseviin huolintaterminaaleihin. Terminaaleissa noudatetaan eri työehtosopimusta kuin sataman porttien sisällä.

Ahtaajat ja satamaoperaattorit ovat olleet viime vuosina monta kertaa napit vastakkain, ja työtaisteluita on nähty satamissa useita. Monet niistä on todettu myöhemmin laittomiksi työtuomioistuimessa.

Nyt osapuolet etsivät ratkaisua työrauhan parantamiseksi satamissa. AKT ja Satamaoperaattorit ry ovat perustaneet yhteisen työryhmän, jonka on tarkoitus etsiä konkreettisia keinoja laittomien työtaistelujen vähentämiseksi. Työryhmä on kokoontunut muutaman kerran, tuloksia odotetaan lokakuun loppuun mennessä.