1. yle.fi
  2. Uutiset

Länsimetron jatkeen rahoitusongelmat sekoittavat Espoon kaupunkisuunnittelun

Espoo joutuu arvioimaan uudelleen rakennushankkeitaan, koska hallituksen kehysriihessä ei luvattu rahoitusta länsimetron jatkeelle. Esimerkiksi Finnoon rakennussuunnitelmat saattavat viivästyä tai jopa supistua.

Kotimaan uutiset
Finnoo
Cederqvist&Jäntti Arkkitehdit

Espoo on kaavoittanut Finnoon keskustaan ja Kaitaan alueelle asuntoja 23 000 uudelle asukkaalle metroa silmällä pitäen.

Finnoo-Kaitaasta on visioitu kaupungin urbaaneinta ja tiiveintä merikaupunginosaa, jonka kanavat ja rantarakennukset luovat alueesta Espoon Venetsian.

Hallituksen tiistaisessa kehysriihessä ei kuitenkaan luvattu länsimetron jatkeelle valtion kolmenkymmenen prosentin rahoitusta, joten metron jatkosuunnitelmat Matinkylästä Finnooseen ja aina Kivenlahteen saakka ovat nyt täysin avoinna.

- Joudumme Espoossa miettimään ihan uudelleen, miten tätä kaupunkia rakennetaan. Ajattelimme, että saamme raiteisiin tukeutuvaa tiivistä kaupunkirakentamista länsimetron jatkeen myötä. Jos siihen ei nyt päästä, joudumme miettimään, onko meidän lisättävä kaavoitusta ja rakentamista esimerkiksi kaupunkiradan ympäristöön Leppävaaran ja Espoon välille, sanoo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Markus Torkki (kok.).

Finnoossa kadunrakennustyöt ovat jo kovassa vauhdissa. Rakennustöiden etenemistä joudutaan kuitenkin arvioimaan uudelleen.

- Finnoo-asia ratkaistaan ensimmäiseksi kaupunkisuunnittelulautakunnassa huhtikuun alussa. Se voi tarkoittaa sitä, että toteutus viivästyy ja suunnitelmia voidaan pahimmassa tapauksessa joutua pienentämään.

Paineet pientalotonttien kaavoitukseen voivat kasvaa

Torkki harmittelee sitä, että Etelä-Espoon tiivis rakentaminen saattaa ottaa takapakkia, kun toivotusta metrosta ei ole tietoa.

- Olemme rakentaneet Espoota koko pääkaupunkiseutua ajatellen, viiden aluekeskuksen mallin mukaan. Tarkoituksena on ollut rakentaa ihmisille asuntoja ja työpaikkoja raiteiden varteen. Vaihtoehtoina ovat olleet länsimetro tai kaupunkirata. Paljon on tehty työtä sen varaan, että päästäisiin nimenomaan Etelä-Espooseen tulevan metron piiriin rakentamaan tiivistä kaupunkia, joka vähentää turhaa autoilua.

Torkin mukaan metron rahoitusongelmat voivat lisätä kaupungin paineita pientalotonttien kaavoitukseen.

- Sitähän ihmiset haluaisivat. Se ei kuitenkaan mahdollista yhtä tiivistä kaupunkirakentamista kuin metro olisi mahdollistanut.

Vaihtoehdot puntariin

Espoon on nyt puntaroitava eri vaihtoehdot uudelleen liikenteen ja asumisen kannalta.

- Joudumme tekemään perinpohjaisen analyysin tämän kevään aikana siten, että syksyllä Espoon budjetin yhteydessä joudutaan linjaamaan uudelleen asioita.

Espoon Vihreät ovat esittäneet yhtenä selvitettävänä vaihtoehtona, että metroa jatketaan kaupungin omalla rahoituksella Matinkylästä Finnooseen saakka, jotta uutta kaupunkikeskusta päästään rakentamaan.

Tätä ratkaisua Torkki kannata.

- Ei varmaan nykyisessä taloustilanteessa. Nyt kun tämä kokonaisuus menee uusiksi, niin mitään hätäisiä ratkaisuja ei ryhdytä tekemään. Emme ole heittäneet pyyhettä kehään sen suhteen, etteikö länsimetron jatke toteutuisi. Uskomme, että ratkaisuja saattaa löytyä pitemmällä aikajänteellä.

Lue seuraavaksi