S-ryhmä ja Lidl valtasivat lisää markkinaosuutta ruokakaupassa

Viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus oli 45,7 prosenttia ja K-ryhmän 34 prosenttia, kertoo tutkimusyhtiö Nielsen. Lisäksi Nielsen kertoi perjantaina, että erikosmyymälöiden, kuten leipä-, luomu- ja lähiruokakauppojen määrä on kasvanut vuosi vuodelta.

talous
Lidl-myymälän logo.
Marijan Murat / EPA

Saksalaisketju Lidl kasvatti viime vuonna huomattavasti markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupassa. Myös S-ryhmän markkinaosuus kasvoi aavistuksen, kun taas K-ryhmä menetti markkinaosuuttaan, kertoo tutkimusyhtiö Nielsen.

Viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus oli 45,7 prosenttia ja K-ryhmän 34 prosenttia.

Lidlin viime vuoden markkinaosuudeksi Nielsen arvioi 6,6 prosenttia. Edellisestä vuodesta Lidl kasvatti osuuttaan 1,1 prosenttiyksikköä. Lidlin markkinaosuus lähestyy kovaa vauhtia Suomen Lähikauppaa, jonka markkinaosuus oli viime vuonna tasan seitsemän prosenttia.

Suomen Lähikauppaan kuuluvat Siwat ja Valintatalot.

Lisäksi Nielsen kertoi perjantaina, että erikosmyymälöiden, kuten leipä-, luomu- ja lähiruokakauppojen määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Viidessä vuodessa niiden määrä on lähes kaksinkertaistunut noin 900 myymälään. Viime vuonna erikoismyymälöiden myynti kasvoi lähes 12 prosenttia. Erikoismyymälöiden osuus koko päivittäistavaramyynnistä oli viime vuonna 1,7 prosenttia.

Erikoismyymälöiden osuus päivittäistavarakaupassa oli kuitenkin suurempi kuin esimerkiksi Stockmannin osuus. Stockmannin osuus päivittäistavaramyynnistä oli viime vuonna 1,3 prosenttia.