Asiat on pakko hoitaa netissä – moni maahanmuuttaja vaikeuksissa

Verkkoasiointi on monille maahanmuuttajille vaikeaa heikon kielitaidon tai tietoteknisten taitojen puutteiden vuoksi. Yhä useammat asiat on kuitenkin hoidettava netissä. Esimerkiksi työnhaku on siirtynyt entistä enemmän verkkoon, kun TE-toimistojen palveluja on uudistettu.

internet
Nuori nainen selailee tablettitietokonetta sohvalla.
Sari Vähäsarja / Yle

Asunto, kielikurssi tai työpaikka voi mennä maahanmuuttajalta sivu suun, kun asiointi verkossa ei suju. Moni maahanmuuttaja on kielitaidon tai tietoteknisten taitojen puutteen vuoksi vaikeuksissa, kun yhä useammat asiat pitäisi hoitaa netissä.

- Suomessa asioiden hoitaminen on siirtynyt entistä enemmän verkkoon: pankkiasiat, verokortit, muuttoilmoitukset, Kelassa asiointi, hakeminen työpaikkoihin ja koulutuspaikkoihin, Monika-Naiset Liiton projektikoordinaattori Heidi Hirvonen luettelee.

Heidi Hirvonen luotsaa Monika-Naiset Liiton Osaavat naiset -projektia, joka auttaa pitkään työttöminä olleita maahanmuuttajataustaisia naisia työllistymisessä. Hänen mukaansa hyvin koulutetut maahanmuuttajat selviävät hyvin nettiasioinnista. Heikoilla ovat sen sijaan ne, jotka tulevat köyhistä maista ja köyhistä oloista. Vaikeuksia voi olla myös niillä maahanmuuttajilla, jotka ovat olleet pitkään kotona hoitamassa lapsia tai muita omaisia.

- Vaikeimman ryhmän muodostavat ne, joilla on heikko luku- ja kirjoitustaito tai hyvin vähän koulutusta, Hirvonen sanoo.

Monen taidot osittaisia - sähköposti ja pankkiasiointi tuttuja

Sahra Adan on työskennellyt harjoittelijana Monika-Naiset Liiton Osaavat naiset -projektissa. Hän on huomannut varsinkin iäkkäämpien maahanmuuttajien olevan tietokoneen kanssa vaikeuksissa.

- Jos ihminen on vanha, joskus hän ei osaa käyttää tietokonetta. Se riippuu ihmisestä, Sahra Adan sanoo.

Somaliasta seitsemän ja puoli vuotta sitten Suomeen muuttanut Sahra Adan kertoo itse pärjäävänsä hyvin netissä.

- Joskus on kielen kanssa vaikeata.

Osaavat naiset -projektissa on nähty, että osalla maahanmuuttajista tietotekniset taidot ovat osittaisia. Sähköposti ja jotkut perusohjelmat voivat olla tuttuja, mutta kyky työskennellä itsenäisesti saattaakin tuottaa vaikeuksia.

- Nettiä voidaan käyttää päivittäin, mutta sitä käytetään vain muutamaan asiaan. Sitä käytetään esimerkiksi pankkiasiointiin. Jos on kouluikäisiä lapsia, saatetaan hoitaa Wilma-järjestelmän kautta lasten kouluasioita, projektikoordinaattori Heidi Hirvonen kertoo.

Työnhaun uudistuksesta hankaluuksia maahanmuuttajille

Monika-Naiset Liiton projektikoordinaattorin Heidi Hirvosen mukaan reilu vuosi sitten käynnistynyt TE-toimistojen uudistus on vaikeuttanut joidenkin maahanmuuttajien työnhakua. Muutoksen myötä työnhakua on siirretty entistä enemmän verkkoon. Henkilökohtaiseenkin keskusteluun pääsee tarvittaessa, mutta ei yhtä hanakasti kuin ennen.

- Uuteen systeemiin siirryttäessä joillakin maahanmuuttajataustaisilla asiakkaillamme on ollut hankaluuksia saada asioita hoidettua, Heidi Hirvonen sanoo.

Maahanmuuttajataustaisia naisia työllistymisessä auttavassa projektissa työskentelevä Heidi Hirvonen on huolissaan siitä, riittääkö työnhaussa henkilökohtaista palvelua sitä tarvitseville.

- Me olemme tässä työllistämisprojektissa havainneet sen, että kohderyhmämme parissa henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta ovat todella tuloksellisia. Se on erityisen tärkeää siinä vaiheessa, kun siirrytään opiskelusta työelämään tai työttömyysjaksolta työelämään.

Syrjäytymisriski voi kasvaa, jos nettiasiointi ei suju

Nettiasioinnin hankaluudet tulevat lähes päivittäin eteen myös Kalliolan setlementin ylläpitämässä neuvontapiste Ne-Råssa Helsingissä. Noin kolmasosa neuvontapisteen asiakkaista on maahanmuuttajia, kertoo toiminnasta vastaava Leena Ruskomaa. Ruskomaan mukaan syrjäytymisriski voi kasvaa, jos maahanmuuttaja ei pysty asioimaan netissä.

- On riski, että se syrjäyttää ihmistä. Se ei ainakaan edistä integroitumista yhteiskuntaan. Monissa paikoissa saatetaan odottaa, että ensisijaisesti asiat hoidetaan netissä.

Ruskomaa on huolissaan siitä, otetaanko sähköisiä palveluja vauhdilla kehitettäessä huomioon erilaista tukea tarvitsevat ihmiset. Neuvontapiste Ne-Råssa asiakkaita ohjataan asioiden hoitamisessa alkuun.

- On tosi paljon tarvetta henkilökohtaiselle palvelulle ja sille, että selvitetään asioita yhdessä, Leena Ruskomaa sanoo.