Ympäristökasvattaja: Lapsilla saappaat ja lajituntemus hukassa

Luontoa kannattaa hyödyntää oppimisympäristönä. Rajana ovat vain mielikuvitus ja aikuisen asenne, ja esimerkiksi matematiikan laskuja voi ratkoa raittiissa ilmassa.

luonto
Aleksis Hahn Liminganlahden Luontokeskuksella.
Iita Pirttikoski / Yle

Ympäristökasvatuksen ammattilaiset rohkaisevat kouluja ja päiväkoteja hyödyntämään luontoa oppimisympäristönä. Ulkona oppimista pidetään tehokkaana ja turvallisena.

– Luokassa opitut asiat konkretisoituvat. Esimerksi kasvit ja eläimet jäävät paremmin muistiin, kun lapsi pääsee itse tekemään ja kokeilemaan, sanoo luokanopettaja ja ympäristökasvattaja Aleksis Hahn.

Opettajan harrastuneisuus ja suhtautuminen luontoon vaikuttavat osaltaan siihen, kuinka innokkaasti oppitunteja viedään ulkoilmaan.

– Jos opettaja ei itse ole kiinnostunut luonnosta tai jopa pelkää sitä, niin sekin on ymmärrettävää, Hahn toteaa.

Innokkaana ulkoilmaihmisenä hän on itse sitä mieltä, että pihalla voi päntätä melkein mitä tahansa.

– Vaikka matematiikan tunnit voi lähes yhtä hyvin pitää ulkona.

Saappaat ja lajit hukassa

Hahnin mukaan iso osa oppilaista ei ole tottunut kulkemaan luonnossa. Monelta puuttuu myös ulkoliikuntavarusteet.

– Saappaat puuttuvat, ja tottumattomuus luonnossa liikkumiseen näkyy kompasteluna. Kasvien ja eläinten tunnistaminenkin on aika heikkoa.

Yhtenä syynä Hahn näkee sen, että lapsille tarjotaan liikaa virikkeitä: elektroniikkaa ja muita harrastuksia.

Lapset saisivat liikkua omin jaloin enemmän. 

Aleksis Hahn

– Mutta mielikuvitus ja leikit luonnossa käynnistyvät kyllä yleensä, kun lapsia patistelee ulos, hän lisää.

Hahnin mielestä lapset istutetaan turhan usein autoon, kun muitakin vaihtoehtoja matkan taittamiseen olisi. Hän muistelee mietteliäänä omia koulumatkojaan.

– Juostiin, että ehdittiin. Kotimatka kesti kaksi tuntia, kun kaikki ojat piti käydä läpi. Tällaista ei enää ole olemassa, ja ehkä me aikuiset "autamme" vähän liikaakin. Lapset saisivat liikkua omin jaloin enemmän.

Turvallista touhuamista

Luonnossa oppiminen myös on turvallista, todetaan tuoreessa LYKE-verkoston raportissa. Opetukseen osallistui vuonna 2013 lähes 200 000 henkilöä, ja tapaturmia sattui 100.

– Tämä on todella vähän, sillä luontokoulupäivissä ja ulkona oppimisessa tehdään asioita, joissa tapaturmien mahdollisuus on suuri. Veistetään kiehisiä, melotaan, kiipeillään ja touhutaan rannalla, toteaa verkoston koordinaattori Niina Mykrä.

Hän arvioi, että vahinkoja tapahtuu paljon enemmän sisätiloissa väli- ja liikuntatunneilla. Joissain kouluissa ja päiväkodeissa kuitenkin vältetään ulos menemistä onnettomuuksien pelossa. Mykrä ja Hahn pitävät tätä huolestuttavana.

– Tällaisia valitettavia piirteitä on ilmaantunut, vaikka Suomessa lapset ovat perinteisesti ulkoilleet säällä kuin säällä, Mykrä sanoo.

– Tietyllä tapaa kuitenkin ymmärrän tämän, koska opettajilla on nykyään niin iso vastuu, Hahn jatkaa.

Molemmat muistavat viimevuotisen tapauksen, jossa rehtori sai sakot liikuntatunnilla tapahtuneen pulkkaonnettomuuden vuoksi.