Haluatko aloittaa juoksun? Juoksukouluttaja neuvoo rauhalliseen alkuun

Juokseminen kiinnostaa yhä useampia, mutta moni aloittaa harrastuksen liian vauhdikkaasti. Juoksukouluttaja opastaa lisäämään ensin lenkkien määrää ja vasta sitten tehoa.

Kotimaa
Jouni Leppäsaajo
Juoksuvalmentaja Jouni Leppäsaajo antaa vinkit alkavaan juoksukauteen. Hän on mukana myös TV2:n sarjassa, jossa aloittelijoita koulutetaan maraton-kuntoon.

Juoksu on suosittua, sillä sitä voi harrastaa missä vain ja milloin vain. Juoksuvalmentaja Jouni Leppäsaajon mukaan juosta voi melkein millä varusteilla tahansa, mutta sopivista kengistä hän ei tinkisi. Hänen mukaansa kenkiä täytyy sovitella rauhassa ja ottaa kaupan hyllyjen välissä rohkeasti muutama juoksuaskel.

- Ei riitä, että istuu alas ja laittaa ne jalkaan. Täytyy nousta ylös ja liikkua, jotta tuntee oikeasti, miltä kenkä tuntuu, hän sanoo.

Leppäsaajo ohjeistaa hankkimaan ensimmäisiksi harjoittelukengiksi hyvin tuetut ja iskuvaimennetut kengät. Sellaiset ovat tarpeen, sillä elimistö tottuu rasitukseen vasta harjoituksen edetessä.

Aluksi kalenteriin kannattaa kirjata muutama lenkki viikossa, mutta jo muutaman viikon jälkeen voi määrän nostaa kolmeen. Harjoittelumäärä riippuu tavoitteista ja muusta harjoittelusta, mutta kunnon kasvaessa voi lenkille lähteä jopa viisi kertaa viikossa.

- Ensin nostetaan lenkkien määrää, sitten vähitellen siihen käytettyä aikaa. Nopeutta ja tehoa haetaan harjoitukselta viimeiseksi.

Maltti ylläpitää innostusta

Aloittajalle hyvä lenkin kesto on 20–30 minuuttia. Välillä täytyy kävellä, etteivät jalat mene maitohapoille. Kävely kannattaa pitää osana lenkkejä myös myöhemmin, sillä rauhallinen alku- ja loppukävely lämmittelevät ja auttavat palautumaan.

Leppäsaajo suosittelee kaikille juoksijoille lihaskuntoharjoittelua. Kotona tehtyjen keskivartaloa ja jalkojen lihaksia kehittävien liikkeiden painoksi riittää oma keho. Venyttely ja riittävä lepo ovat osa juoksijankin arkea.

- Tärkeintä on, ettei vedä itseään ihan piippuun. Vähän kannattaa jättää hampaankoloon, että innostus säilyy.