Liian matala satula vie pyöräilystä ajonautinnon

Viimeistään nyt kaivetaan varastojen kätköistä esille polkupyörä. Pyörän kevätkunnostuksen ohella kannattaa huoltaa myös oma ajoasento. Eihän satulasi vain ole liian matalalla?

ilmiöt
Nainen maastopyörän selässä tiellä
Mari Vesanummi / Yle

Yleensä polkupyörän satula on väärällä korkeudella. Käytännössä se tarkoittaa, että liian matalalla, sanoo pyöräilyohjaaja Heli Kylmäniemi. Tamperelaisen Pyöräilyseura Kaupin Kanuunoiden pyöräilyohjaaja antaa satulan korkeuteen hyvän nyrkkisäännön.

– Kun laittaa kantapään polkimelle, jalka saisi olla kutakuinkin suora. Tosin polvi vähän pehmeänä, sillä jalka ei saa missään nimessä jäädä koukkuun. Polkiessa lantio ei saa myöskään heilua. Se pysyy paikallaan.

Kylmäniemi antaa ohjeen myös polvi–varvas-linjalle. Senkin pitäisi pysyä suorana.

– Polvet ovat aika lähellä runkoa, että niille ei tulisi ulko- tai sisäkiertoa. Silloin välttyy parhaiten polvivaivoilta.

Ajoasento löytyy kokeilemalla

Mieluinen ajoasento ja sopiva ohjaustangon korkeus löytyvät Kylmäniemen mielestä kokeilemalla. Liian pystyssä olevaa ajoasentoa kannatta välttää. Eteenpäin kumartuneena ilmanvastuskin antaa hieman periksi.

– Tärkeää on, että ei jännitettäisi niska-hartiaseutua. Kädet olisivat kevyesti tangolla, kyynärpäät vähän koukussa ja hartiat olisivat rentoina.

Kädet olisivat kevyesti tangolla, kyynärpäät vähän koukussa ja hartiat olisivat rentoina.

Heli Kylmäniemi

Heli Kylmäniemen mukaan yleinen virhe on vetää kädet suoraksi ja jännittää niskat ja hartiat.

– Siitä tulee aivan turhaa jäykkyyttä ja kipua.

Kun oikeankorkuiseen satulaan, rentoihin käsiin tangolla lisää hieman pyöreän selän ja rennon ylävartalon, alkaa mukavin asento löytyä. Varsinkin kun alla on sopivankokoinen pyörä ja omalle takapuolelle sopiva satula, joka on säädetty vaakatasoon.

Loppusilaukseksi Kylmäniemi antaa vielä yhden vinkin. Ei nimittäin kannata ajaa liian isolla vaihteella. Runnominen voimalla on pyöräilyohjaajan mielestä turhanpäiväistä.

– Siinä helposti kipeytyvät polvet ja muut. Mieluummin vaihtaa pikkuisen pienempää vaihdetta ja pyörittää vähän nopeammin. Pidemmän päälle tämä on taloudellisempi pyöräilytekniikka, Heli Kylmäniemi tietää.