Pyöräilijät poukkoilevat reittien puutteesta

Pyöräilijät ovat jälleen saapuneet kaduille talven jälkeen. Miten pyöräilijöiden pitäisi liikenteessä toimia, miten jalankulkijoiden ja autoilijoiden?

Aamu-tv
Pyöräilyasiantuntija Pekka Sirkiä Ylen Aamu-tv:ssä Annika Damströmin haastateltavana.
Pyöräilijät ovat jälleen saapuneet kaduille talven jälkeen. Miten pyöräilijöiden pitäisi liikenteessa toimia, miten jalankulkijoiden ja autoilijoiden? Sitä kysyimme Suorassa linjassa. Pyöräilyasiantuntija Pekka Sirkiä kommentoi Aamu-tv:ssä vastauksianne.

Pyöräilyasiantuntija Pekka Sirkiälle keskustelu teiden herruudesta on varma kevään merkki. Keskustelu on välillä hyökkäävää ja kovin mustavalkoista.

– Ei ole kyse siitä, että neljä pyörää olisi paha, kaksi pyörää hyvä, Sirkiä sanoo.

Liikenne on Suomessa vain lisääntynyt. Etenkin taajama-alueilla liikutaan aiempaa enemmän, mikä näkyy risteysonnettomuustilastoissa.

Muun muassa Helsingissä on ryhdytty rakentamaan pyöräilijöille ihan omia kaistojaan, tavallisten kevyen liikenteen reittien sijaan. Sirkiä pitää tätä hyvänä kehityksenä. Hänen mukaansa autoilijat tottuvat pyöräilijöihin, kun he ovat osa liikennettä.

– Keski-Euroopassa pyöräily kuuluu arkeen ja on arjen siirtymätapa paikasta toiseen. Suomessa pyöräily mielletään kuntoilumuodoksi.

Ylen Suora Linja nosti pyöräilyn keskustelun aiheeksi. Moni kommentoija teki listaa tyypillisistä virheistä liikenteessä; kävelijää ja autoilijaa ärsyttää, kun pyöräilijät poukkoilevat kadun puolelta toiselle, Sirkiän mukaan poukkoiluun on syy, se johtuu pätkittäisistä reiteistä.

– Suomessa ei ole rakennettu yhtenäisiä pyöräteitä. Ajat 300 metriä, pyörätie päättyy ja mietit taas mistä jatkat, Sirkiä kuvailee.

Sirkiä ottaisi pyöräilijöille lisää tilaa autoilijoilta. Samalla kansanterveys kohenisi ja saasteet vähenisivät.

– Mutta sellainen vaatisi jo poliittisia päätöksiä, Sirkiä muistuttaa.