Täristävätkö auton renkaat? Pesu saattaa riittää korjaukseksi

Moni on havahtunut tänä talvena autoillessaan renkaiden outoon tärinään tai ravisteluun silloin, kun nopeus nousee kahdeksaankymppiin. Helposti mieleen tulevat kumivauriot, vanneviat tai ties mitkä kalliit vahingot. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole.

ilmiöt
Auto liikenteessä räntäsateessa.
Yle

Varsinkin tänä talvena, kun lunta pakkasen kera on saatu odotella, on auton renkaiden vanteen sisäosiin päässyt kertymään hiekkaa ja soraa poikkeuksellisen paljon. Kun näin käy, alkavat renkaat täristää ja ravistella kovemmissa nopeuksissa.

– Aina joskus joku yrittää painepesurilla irrottaa hiekkaa, mutta se vain pahenee siitä, koska kaikkea ei kuitenkaan saada pois. Ei muuta kuin irrottaa renkaan kokonaan ja sitten pesee vanteen, neuvoo vaasalainen rengasyrittäjä Kaj Lytz.

– Meillä on taksiautoilijoita, jotka ovat melkein kerran kuukaudessa tulleet tänne pesettämään renkaansa.

Vähälumisten talvien ilmiö

Ilmiö ei ole rengasyrittäjälle aivan uusi: kun talvi tulee myöhään, tulevat myös vanneongelmat. Kaikki autoilijat eivät kuitenkaan tiedosta sitä.

– Aina kannattaa epäillä, kun ratti rupeaa ravistamaan tietyssä nopeudessa, kahdeksassakympissä. Silloin pitää reagoida. Kun tulee rengasliikkeeseeen, niin siellä osataan selvittää, mistä on kyse. Se on pesu, ja yleensä renkaiden tasapainotuksen tarkistuksella auto saadaan kuntoon, Lytz neuvoo.

Renkaiden tärinästä kannattaa huolestua, koska hiekka ja sora vanteen sisäpuolella eivät tee hyvää kenellekään.

– Se voi aiheuttaa ongelmia renkaalle ja auton ripustukselle, kaikki osat kuluvat enemmän. Kuljettajaankin se vaikuttaa! Tärinä tietää ikävää kyytiä – mikä nyt on sen parempaa kuin, että auto kulkee kuin sukkasillaan, rengasyrittäjä Kaj Lytz hymyilee.