Silta vai tunneli Helsinkiä ja Tallinnaa yhdistämään?

Kaupunkien väliin on kaavailtu joko tunnelia tai sillan ja tunnelin yhdistelmää, kun Rail Baltica -ratayhteys Tallinnaan valmistuu ensi vuosikymmenellä. Nyt kiinteän liikenneyhteyden tarvetta pohditaan jälleen uuden selvityksen myötä.

Kotimaa
Näkymä Tallinnan Vanhaan kaupunkiin.
Yle

Helsinki ja Tallinna selvittävät jälleen kiinteän liikenneyhteyden avaamista kaupunkien välille.

Helsinki ja Tallinna sekä Harjun maakuntahallitus kilpailuttavat kaupunkien välisen liikenneyhteyden esitutkimuksen. Talsinkifix-nimellä kulkevassä projektissa tehdään yhteenveto aiheesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja ehdotetaan jatkotoimenpiteitä.

Kansainvälisen logistiikan asiantuntija Ulla Tapaninen Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta kertoo, että nyt selvitetään, kannattaako tunnelista ylipäätään tehdä tarkempia rakentamissuunnitelmia ja pitäisikö se ottaa huomioon esimerkiksi kaavoituksessa nykyistä paremmin.

Helsingin ja Tallinnan välille on kaavailtu tunnelia, sillä sen uskotaan mm. parantavan metropolialueiden kilpailukykyä. Nyt mietinnässä on myös tunnelin ja sillan yhdistelmä.

Kaavaan vai ei?

Helsinki–Tallinna-yhteys sisältyy jo nyt Viron kansalliseen Estonia 2030 -suunnitelmaan sekä maakunta- ja yleiskaavoihin. Helsingissä kaavavarausta tunnelille ei toistaiseksi ole.

- Tavoitteena siis on, että jos tällainen tunneli joku päivä olisi ajateltavissa, meillä olisi varaus kaavassa ja paikka sille. Mutta ennen sitä pitää miettiä, onko siinä järkeä ja olisiko se ihmisille vai tavaroille. Sekä matkustaja- että tavaraliikenne ovat kasvaneet molemmat viime vuosina, mutta volyymit ovat sen verran pieniä tällä hetkellä, ettei vielä kannata ajatella, Tapaninen selventää.

Tunneli olisi varsin kallis investointi eikä siihen ainakaan tässä taloustilanteessa ole varaa. Tapanisen mukaan esimerkiksi Italian ja Itävallan välille rakenteilla oleva hieman lyhyempi tunneli tulee todella kalliiksi.

- Vaikka se ei kulje merenpohjalla, se kulkee syvällä tunnelissa ja sen rakentamisen suhteen liikutaan yhdeksän miljardin euron summissa eli hurjissa summissa

Rail Balticaan yhteys laivalla

Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli parantaisi mm. suomalaisten pääsyä junalla Eurooppaan, kun Baltian Keski-Eurooppaan yhdistävä raideyhteys Rail Baltica tulevaisuudessa avataan.

Tämänhetkisen tiedon mukaan Rail Baltica olisi valmis vuonna 2024.

- Suomi tulee linkittymään siihen tehokkain meriyhteyksin, joita kehitetään tällä hetkellä ja se on se pääasiallinen tapa. Jos joskus päädytään rautatietunneliin, tulemme toki katsomaan että se linkittyy Rail Balticaan, Tapaninen vakuuttaa.