Lähditkö sinäkin 30 päivän lankutukseen? Asiantuntijat varoittavat netin kuntoiluhaasteista

Netissä leviävät kuntoiluhaasteet jakavat asiantuntijoiden mielipiteitä. Esimerkiksi jalkakyykkyjen tai yksittäisen vatsalihasliikkeen toistamista pidetään liian yksipuolisena harjoitteluna. Toisaalta on hyvä, että ihmiset saadaan edes jollain konstilla ylös sohvalta.

ilmiöt
Mies lankuttaa.
Yle

Liikunnan ammattilaiset ovat huolissaan netissä leviävistä kuntoiluhaasteista. Niissä toistetaan esimerkiksi kuukauden ajan yhtä lihaskuntoliikettä, vaikkapa jalkakyykkyjä.

Toistojen määrä kasvaa ensimmäisen harjoituspäivän muutamasta kymmenestä kyykystä 30:nnen päivän pariin sataan toistoon. Vastuksena toimii oma keho.

Vastaavia haasteita eri lihaskuntoliikkeisiin on tarjolla useita.

Liikuntafysiologian dosentti Juha Hulmi Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitokselta kertoo, että harjoittelutapa ei ole ihanteellinen.

– Harjoittelu on yksipuolista, jos lisätään vain kestoa tai toistoja. Parempi tapa on keston ja toistojen lisäksi kasvattaa myös kuormaa, jotta kestävyyden lisäksi kasvaisi myös voima.

Personal trainerina työskentelevää Mervi Timosta mietityttää etenkin kotikuntoilijoiden harjoittelutekniikka.

– Esimerkiksi kyykky ei ole liike helpoimmasta päästä. Miten tekniikka pysyy hanskassa, ettei tule polvivaurioita? Miten käy lihastasapainon? Muistetaanko lihaksia huoltaa? Onneksi haasteessa ei ole painotankoa niskassa vaan tehdään omalla painolla. Se on turvallisempaa, hän pohtii.

"Hyväkuntoinen ei hyödy"

Sekä Timonen että Hulmi pitävät hyvänä sitä, että haasteet innostavat ihmisiä liikkumaan. Kuukausi on kuitenkin lyhyt aika.

Jos mennään väkisin ja vain lisätään toistojen määrää tai harjoituksen kestoa, kehittymistä ei enää jossain vaiheessa tapahdu.

Juha Hulmi

– Itsekin satsaan siihen, että saan ihmiset liikkumaan. Mutta mitä tapahtuu haasteen jälkeen, kokevatko ihmiset saavansa siitä jotakin hyötyä? Voisi olla hyvä testata itsensä ennen ja jälkeen, ja katsoa, tapahtuuko kunnossa mitään, Mervi Timonen ehdottaa.

– Yleisesti ottaen, kuukaudessa aloitteleva liikkuja voi kehittyä paljonkin. Se on nopein vaihe. Sitten vauhti näillä pikavoittojen tavoittelijoilla hidastuu ja riski on, että harrastus lopahtaa, Juha Hulmi huomauttaa.

Harjoittelua pitäisi siis jatkaa kuukauden haastejakson jälkeenkin.

Hulmin mukaan lähtökohtaisesti hyväkuntoisille ihmisille lyhytkestoisesta haasteesta ei ole hyötyä. Yhden liikkeen toistaminen ilman kuormitusta on liian yksipuolista, jotta se kehittäisi kunnolla lihaskuntoa ja varsinkaan lihasvoimaa, hän perustelee.

– Jos mennään väkisin ja vain lisätään toistojen määrää tai harjoituksen kestoa, kehittymistä ei enää jossain vaiheessa tapahdu. Ihminen ei kehity tällä tavalla loputtomiin.

Muista lihashuolto

Jos liikuntahaasteisiin haluaa osallistua, yhden liikkeen rinnalle on hyvä lisätä muita lihaskuntoharjoitteita. Mallia liikkeiden tekemiseen voi etsiä esimerkiksi netistä.

Nopeasti kyllästyvät ihmiset voivat kuvitella, että 30 päivässä tapahtuu ihmeitä.

Mervi Timonen

Kotikuntoilijan on syytä pitää mielessä monipuolisen harjoittelun lisäksi lihashuolto ja venyttely.

Mikä ihmisiä sitten houkuttaa netin pikakuntoiluhaasteissa?

Mervi Timonen arvioi, että ainakin yksi syy tarttua haasteisiin on nykyinen elämäntyyli. Ihmiset ovat tottuneet saamaan haluamansa nopeasti ja samaa ajatusmallia sovelletaan myös liikkumisessa.

– Haasteet markkinoidaan hyvin ja hauskasti. Niihin on helppo lähteä mukaan. Nopeasti kyllästyvät ihmiset voivat myös kuvitella, että 30 päivässä tapahtuu ihmeitä.