Hinta ja valikoima ratkaisevat kuluttajan ruokaostokset

Kyselykierros Kokkolan marketeissa vahvistaa, että raha ratkaisee ruokaostoksilla. Hyvänä kakkosena ostospaikan valinnassa painavat tuotteiden laatu ja laaja valikoima. Toiset ovat valmiita hyppäämään tarjousten perässä: kahvi ja alennetut lihatuotteet vetävät puoleensa.

Kotimaa
Pariskunta katsastaa lihahyllyn tarjontaa.
Pasi ja Sirpa Nykänen katsastavat lihahyllyn tarjontaa Prismassa. Usein mukaan lähtee alennettuja tuotteita, joissa päivämäärä on menossa umpeen.Yle / Kalle Niskala

Hinta, laatu ja monipuolinen valikoima. Nämä kolme perustetta määrittävät viisihenkisen Lukkarilan perheen ruokaostospaikan. Tärkeintä kriteeriä ei ole vaikea nimetä.

– Eniten vaakakupissa painaa hinta. Meillä on suurperhe, joten raha sanelee paljon, perustelee Berit Lukkarila.

Lasten erikoisruokavalio pakottaa perheen ostoksille vähintään kahteen kauppaan.

– Lapset ovat gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla, joten yhdestä kaupasta ei kaikkia tuotteita löydy.

Yhden tarjouksen perässä Lukkarila ei juokse, vaan kokonaishintataso ratkaisee arjen ostovalinnat.

Meillä on suurperhe, joten raha sanelee paljon.

Berit Lukkarila

– Pienissä kaupoissa kävisin mieluusti, mutta valikoima on liian suppea. Lisäksi luomutuotteita ei löydy tarpeeksi pikkuliikkeistä.

Tuttu ja helppo vie pisimmän korren

Sirpa ja Pasi Nykäselle tuttu kauppa ja tavaroiden helppo löydettävyys ovat yksi tärkeimmistä syistä.

– Hyllyjen välissä kiertelyyn ei saa kulua turhaa aikaa. Siksi suuret viikko-ostokset tehdään samassa kaupassa lähes aina, eli bonuksetkin merkkaavat, huomauttaa Pasi Nykänen.

Poikkeuksen pariskunta tekee halpojen hintojen houkuttelemana.

– Tarjouskahvit ja alennetut, esimerkiksi lihatuotteet vetävät puoleensa. Pienestä lähikaupasta voidaan hakea jauhoja tai maitoa, mutta muutoin marketti on meidän paikka, molemmat vahvistavat.

Hinnat tai bonukset eivät meidän valintoja ohjaa, kun meitä on vain kaksi eläkeläistä.

Raija Strömsholm

Tuotteiden kotimaisuus ei ole Nykäsille välttämätöntä, mutta mieluiten maidoissa, juustoissa ja lihoissa suositaan suomalaista.

Eläkeläinen Raija Strömsholm suuntaa ostoksensa runsaan tuotevalikoiman mukaan.

– Pitää löytyä valinnanvaraa hedelmissä ja vihanneksissa. Hinnat tai bonukset eivät meidän valintoja ohjaa, kun meitä on vain kaksi eläkeläistä. Menot ovat kuitenkin suht pienet.

Myös kauppojen omia tuotemerkkejä nainen käyttää ahkerasti. Niistä löytyy Strömsholmin mielestä monesti halvempia vaihtoehtoja.