Ajaminen uhkaa mennä kuoppien väistelyksi

Tienpidon rahojen leikkaaminen rapauttaa teitä. Paikkaamista kuitenkin riittäisi. Nyt vähäluminen ja leuto talvi on koetellut Etelä-Savon tieverkkoa. Asfaltti jäi ilman lumen suojaa ja soratiet ovat ajoittain pehmenneet. Toisaalta auraustarve on ollut vähäinen ja kelirikko on jäämässä lieväksi. Nyt tiestöllä ovat käynnissä paikkaus- ja tasaustyöt.

liikenne
Destian Savonlinnan urakka-alueen työkohdevastaava Juha Räsänen.
Destian Savonlinnan urakka-alueen työkohdevastaava Juha Räsänen.Paavo Koponen / Yle

Tänä vuonna perusväylänpitoon on käytettävissä miljardi euroa. Tulevina vuosina teiden hoitoon on käytettävissä entistä vähemmän rahaa. Valtion ensi vuoden budjettikehyksestä väylänpidosta on leikattu kymmenys, eli 100 miljoonaa euroa perusväylänpidosta. Se aiheuttaa liikenneolojen heikkenemistä.

- Se kuulostaa vähän huolestuttavalta, mutta näitten kanssa pitää elää. Se tietysti tulee näkymään ehkä päällystettyjen teiden huonokuntoisuutena ja reikiintymisenä, sanoo Destian Savonlinnan urakka-alueen työkohdevastaava Juha Räsänen

Heikkenevällä tieverkolla ajaminen vaatii tarkkavaisuutta. Kuopat voivat olla turmioksi auton alustalle ja esimerkiksi iskunvaimentajille. Lentelevät irtokivet ja asfaltinpalat voivat puolestaan vaurioittaa tuulilaseja.

- Kyllä näitä haittoja on jo viime kesänäkin jonkun verran ollut. Jos sattuu sateinen kesä, niin reikiintymistä tapahtuu. Pitäisi tietysti pyrkiä ne reiät kiertämään. Nopeusrajoituksien laskeminenkin on hyvä keino. Mutta toivotaan, että niin huonoon kuntoon Suomen tiestön tila ei menisi, että tulee autoilulle kohtuutonta haittaa, Juha Räsänen toivoo.

Uusia päällysteitä teille ei tänäkään vuonna paljoa tule.

Keväisen kelirikon jälkiä korjataan

Nyt tiestöllä hoidetaan kelirikon jälkiä ja talven aikana syntyneitä vaurioita. Jo talvella on reikiäpaikatt murskeella. Talvi ei ollut ankara, mutta se ei myöskään suojannut teitä.

- Päällystettyjä teitä ei ollut suojaamassa lunta eikä polannetta. Nastarenkaiden kuluttava vaikutus on ollut huomattava, Juha Räsänen toteaa.

Routatilanteesta odotettiin pahaa, mutta viileän ja kuivan sään vuoksi ennusteet ovat kääntyneet helpompaan suuntaan. Räsäsen mukaan myös korkealla oleva pohjavesi on estänyt routimista. Väillä oli turhankin leutoa.

- Sorateillä jouduttiin yhdessä vaiheessa ajamaan kuravellissä. Onneksi nämä pakkaset nyt tulivat korjaamaan tilannetta. Haittaa on kuoppaisuudesta, kun ei ole vielä päästy tasaamaan. Lanat lähtevät liikkeelle heti kun tiet pehmenevät. Uskoisin, että seuraavan kolmen viikon kuluttua ajo-olosuhteet paranevat myös soratieverkolla, Juha Räsänen lupaa.

Pian ovat vuorossa myös pientareiden kunnostus, ojitukset ja vihertyöt.