Täällä on suomalaisen flamencon salaisuus

Suomalaiset flamencotaiteilijat hakevat oppia Madridista. Siellä sijaitsee maailman kuuluisin flamenco-studio Amor de Dios.

musiikki
Manuel Reyes

Tuoreen kalan ja raa'an lihan tuoksu hulmahtaa vastaan vanhassa kauppahallissa Madridin Santa Isabel -kadun varrella.

Matalan rakennuksen toisessa kerroksessa sijaitsee maailman kuuluisin flamenco-studio Amor de Dios.

Osa oppilaista liikuttuu kyyneliin tullessaan ensi kertaa studiolle.

Vastaanottovirkailija

Sinne johtaa portaikko, jonka seinään on jäänyt roikkumaan vanha kyltti. Ylöspäin osoittavassa kilvessä lukee Teléfono, puhelin.

Itse flamencokeskus voisi jäädä kokonaan huomaamatta, elleivät kymmenien tanssijoiden jalkojen koputukset resonoisi talon rakenteissa.

Tunteet pinnassa

Amor de Diosia pidetään flamencon pyhättönä. Keskuksen vastaanottovirkailija kertoo, että jotkut oppilaista liikuttuvat kyyneliin tullessaan ensi kertaa studiolle.

Tällä hetkellä oppilaista puolet tulee Espanjasta ja toinen puoli ympäri mailmaa. Tilanne on vaihdellut vuosien varrella.

Nyt keskukseen tullaan opiskelemaan etenkin Pohjois- ja Etelä-Amerikasta.

Aiemmin liikkeellä olivat japanilaiset ja sitä ennen eurooppalaiset etenkin Ranskasta.

Ranska on ollut 1920-luvulta lähtien tärkeä flamencomaa.

- Meillä on ollut Ranskan kanssa vähän samanlainen kilpailuasetelma kuin Suomella ja Ruotsilla. Ranskalaiset haluavat näyttää meille, Amor de Diosin johtaja Joaquín San Juan hymyilee.

Opettajien perässä oppiin

Amor de Dios syntyi alunperin madridilaisen flamencoryhmän harjoituspaikaksi 50-luvulla.

Siitä se on kasvanut vuosien varrella koko flamencomaailman kohtaamispaikaksi, jonka läpi kulkee päivittäin arviolta tuhat ihmistä. Keskuksessa opetetaan myös espanjalaisia tansseja.

Olen nähnyt hyvin lahjakkaita suomalaistanssijoita.

Manuel Reyes

Yksityisen tanssikeskuksen idea perustuu opettajien vetovoimaan.

He maksavat saleista vuokraa ja houkuttelevat itse kursseilleen oppilaita.

Yksi studion vakituisista opettajista, Manuel Reyes, aloitti flamenco-opinnot Amor de Diosissa 7-vuotiaana. Nyt nelikymppisenä hän on ehtinyt opettaa keskuksessa jo 15 vuotta.

Tunneilla käy myös suomalaisia tanssijoita ja Reyes on opettanut myös Suomessa. Elokuussa 2014 hän palaa taas Helsinkiin pitämään kursseja.

- Kuten missä tahansa lajissa myös flamencossa on parempia ja huonompia tanssijoita. Olen kuitenkin nähnyt hyvin lahjakkaita suomalaisia tanssijoita, Reyes kehaisee.

Moni suomalaisteos jalostuu Madridissa

Nykyisiin tiloihin 90-luvun alkupuolella muuttanut Amor de Dios -studio on ollut jo usean vuosikymmenen ajan tärkeä paikka myös suomalaisille flamencotaiteilijoille.

Oppia sieltä ovat hakeneet muun muassa sellaiset tanssijat kuin Mia Vasara, Anna Haaranen, Emilia Aho, Katja Lundén, Aylin Bayaz sekä Kaari Martin.

Suomessa omaa flamencokoulua pyörittävä Erika Alajärvi harjoitteli Amor de Diosissa viimeksi helmikuussa.

- Flamencon opiskelu perustuu mestari-kisälli-periaatteeseen. Sitä ei ole mahdollista opiskella muilla tavoin. Se, että käy treenaamassa paikassa, jossa on loistavia tanssijoita, auttaa peilaamaan omaa tekemistä, Alajärvi toteaa.

Hän on vuokrannut flamencostudiolta usein myös itselleen harjoitussalin omien teosten työstämiseen.

Parhaillaan hän tekee tilausteosta jyväskyläläiselle Flamante-flamencoryhmälle.

Flamenco saanut äänensä kuuluviin

Suomalainen flamenco on vahvistanut asemiaan kotimaisen tanssin kentässä kymmenen viime vuoden aikana.

Kotimaisten tekijöiden teoksista kirjoitetaan kritiikkejä, flamencotaiteilijoita haastatellaan valtamedioihin ja tärkeimmät flamencofestivaalit Helsingissä, Turussa ja Tampereella vetävät väkeä.

Kokonaan uusi sivu suomalaisen flamencon historiassa käännettiin toissa vuonna, kun helsinkiläinen Compañia Kaari & Roni Martin voitti flamencomaailman merkittävimpänä pidetyn koreografiakilpailun Madridissa. Ensimmäisenä ulkomaalaisena ryhmänä koko kilpailun historiassa.

Espanjalaisille se oli kova pala.

Amor de Dios -studion johtaja ei kuitenkaan hätkähtänyt siitä, että voitto meni Suomeen.

- Flamenco on yksi tapa nähdä maailmaa. Yhtenä ilmaisumuotona se voi sopia mainiosti minkä tahansa kulttuurin kasvatille. Oli tausta mikä tahansa.

Flaami, flamenco vai flamingo

Flamencon historiasta ei ole yhtä yksiselitteistä näkemystä. Jo sana flamenco tarkoittaa espanjaksi kolmea eria asiaa: flamencoa, flamingoa ja flaamilaista.

95 prosenttia espanjalaisista ei tiedä mitään flamencosta.

Joaquín San Juan

Nykymuotoisen flamencon syntysijana pidetään Trianan mustalaiskaupunginosaa Sevillassa. Siellä taidemuoto alkoi kehittyä 1700-luvun vastakulttuurina.

- Se oli hätähuuto ja vastalause silloiselle valtakulttuurille. Flamenco syntyi tuskasta, vihasta ja raivosta, Amor de Dios -studion johtaja kertoo.

Osa tutkijoista uskoo, että flamenco saapui Andalusiaan Etelä-Espanjaan Intian mustalaisten mukana 1500-luvulla. Osa tutkijoista taas väittää, että flamenco on syntynyt Andalusian sefardijuutalais-, arabi- ja mustalaiskultuurien fuusiona.

Toisin kuin Espanjan matkailijat saattavat kuvitella, flamenco ei ole koko kansan juttu.

- 95 prosenttia espanjalaisista ei tiedä mitään flamencosta, San Juan heittää.