Sodankylästä rata ensin Sokliin sitten Jäämerelle

Soklin kaivosrata ja mahdollinen Jäämeren rata kannattaa toteuttaa vaiheittain yhdessä.

talous
Kartta. Soklista Sodankylään ja Rovaniemelle rakennettava rata olisi ensimmäinen vaihe Jäämeren radan rakentamisessa ja se palvelisi myös Yaraa, joka voisi myöhemmin kuljettaa Soklin fosforia Jäämeren kautta isommilla laivoilla maailmalle ja Koillisväylälle.
Esillä on ollut kolme vaihtoehtoista ratayhteyttä Jäämerelle. Hernesniemi kannattaa Soklista Sodankylään ja Rovaniemelle rakennettavaa rataa, joka olisi ensimmäinen vaihe Jäämeren radan rakentamisessa ja se palvelisi myös Yaraa, joka voisi myöhemmin kuljettaa Soklin fosforia Jäämeren kautta isommilla laivoilla maailmalle ja Koillisväylälle. Lyhyempi meriyhteys Aasiaan olisi Hernesniemen mukaan koko Suomen ja myös Euroopan etujen mukaista.Yle Uutisgrafiikka
Junayhteydet ovat olleet Tavastilalle tärkeitä varsinkin alueella sijainneen tiilitehtaan vuoksi.
Huoltovarmuuskeskuksen johtavaa analyytikkoa Hannu Hernesniemeä haastattelee Kari Ikävalko.

Soklin kaivoksen kuljetukset voidaan Huoltovarmuuskeskuksen johtavan analyytikon Hannu Hernesniemen mukaan kuljettaa aluksi Sodankylän ja Perämeren kautta. Sodankylän reittiä voidaan myöhemmin jatkaa Norjan Kirkkoniemen syväsatamaan.

Hernesniemen mukaan rata Sodankylään on helpoin ja nopein rakentaa suoraan Rovaniemeltä. Liikenneviraston selvityksen mukaan reitin löytäminen Kemijärveltä Sodankylään menee vesistöjen ja luontoalueiden lomitse. Kemijärven ja Sodankylän välillä on poronhoitoa ja Natura-alueita. Radan vetäminen matkailu- ja kaivosalueiden läpi lisää Kemijärven reitin haastavuutta. Rovaniemeltä Sodankylään rata voidaan rakentaa nykyisen tien yhteyteen.

Kemijärven kautta kulkevan radan tulevana hyötynä olisi Hernesniemen mukaan mahdollinen uusi yhteys Taivalkosken kautta Kajaaniin. Tämä helpottaisi tavaraliikenteen ruuhkia Pohjanmaan radalla ja sitä kautta pääsisi Venäjälle.

Sodankylän kaivosrata kalliimpi

Uusi reitti Soklin kaivokselle on selvästi kalliimpi kuin suunniteltu Sallan reitti. Sodankylästä Sokliin rakennattava rata maksaisi arviolta 700 miljoonaa, kun Sallan ja Kelloselän kautta rakennettava rata olisi puolta halvempi.

Lainnoiteyhtiö Yara suunnittelee edelleen rataa Sokliin Sallan kautta. Vaikka se on luopunut Soklin fosfaatin jalostamisesta Venäjällä, Sallan reitti on ollut viimeksi esillä hallituksen maaliskuun lopun kehysriihessä.

Sodankylän suurin hyöty olisi analyytikko Hernesniemen mukaan sen yhteys Jäämeren suuntaan.

- Soklista Sodankylään rakennettava rata olisi ensimmäinen vaihe Jäämeren radan rakentamisessa ja se palvelisi myös Yaraa, joka voisi myöhemmin kuljettaa Soklin fosforia Jäämeren kautta isommilla laivoilla maailmalle, Hernesniemi visioi.

Kirkkoniemessä paras Jäämeren satama

Huoltovarmuuskeskuksen Hernesniemen visioissa Sodankylästä Norjan Kirkkoniemelle rakennettava rata on esillä olevista yhteyksistä paras.

Narvikin eri raideleveyden radalle ei hänen arvion mukaan mahdu kaikki pohjoisen kaivosten louhokset, ja sen lisäksi se kulkee kolmen valtion alueella, mikä saattaa lisätä radan käyttöriskiä tulevaisuudessa. Norjan Skibotteniin suunnitellulta yhteydeltä katosi pohja, kun Kolarin kaivoskuljetusten kuljetusreitistä päätettiin. Lisäksi sieltä puuttuu satama.

Venäjän Murmanskin yhteys on Suomen osalta halvin, mutta Hernesniemi ei usko, että Venäjä olisi investoimassa Murmanskin radan ja sataman parantamiseen pitkään aikaan. Lisäksi Hernesniemi ei halua ulkoistaa kannattavaa liiketoimintaa Venäjälle.

- Sodankylän radan rakentaminen antaa mahdollisuuden seurata liikennevirtojen kehittymistä sekä raiteilla että Jäämerellä.

Rahaa rataan öljystä

Kirkkoniemen radan rakentaminen maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin Skibottenin rata eli noin kolme miljardia euroa.

Ekonomi Hernesniemi haluaa mahdollisimman pian valtion mukaan selvittämään Jäämeren radan todellisia hyötyjä ja haittoja. Mahdollisia hyötyjiä ja heidän kiinnostusta hankkeeseen pitää selvittää laajalti Itämeren maissa ja Aasiassa.

Lyhyempi meriyhteys Aasiaan olisi Hernesniemen mukaan koko Suomen, mutta myös Euroopan etujen mukaista.

Hernesniemen mukaan norjalaiset ovat jo ilmoittaneet halustaan rahoittaa radan rakentamista Norjan puolella. Kirkkoniemellä ollaan joka tapauksessa investoimassa uusiin satamiin öljykuljetuksia varten.

- Arabit tai Kiinan valtion investointipankki rahoittavat jo nyt tälläisiä hankkeita, joten hankkeelle on saatavissa myös kansainvälistä rahoitusta, ennustaa Hannu Hernesniemi Huoltovarmuuskeskuksesta.