Ostovoiman puute kotimaisessa kaupassa? 10 vastausta kauppojen vaikeasta tilanteesta

Yle järjesti torstaina nettisivuillaan livekeskustelun, jossa yleisö sai kysyä asiantuntijoilta kaupan murroksesta. Kotimaisten kauppojen vaikeasta tilanteesta on syytetty nettikaupan yleistymistä ja osansa ovat saaneet myös hallituksen veropäätökset. Kokosimme vastaukset kymmeneen kiinnostavaan yleisökysymykseen.

Osallistu
Kaupan murroksesta keskustelemassa valikoimajohtaja Ilkka Alarotu  S-ryhmästä, toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta sekä verkkokauppatutkija, konsultti Arhi Kivilahti Solitasta.
Kaupan murroksesta keskustelemassa valikoimajohtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä, toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta sekä verkkokauppatutkija, konsultti Arhi Kivilahti Solitasta.

Norjalaisen urheiluvälineketjun rantautuminen Suomeen sai aikaan yleisöryntäyksen Vantaalla. Samaan aikaan perinteisiä Anttilan kauppoja ollaan sulkemassa eri puolella Suomea ja myyjien työttömyys on kasvussa.

1. Mitä mieltä olette siitä, että Suomessa verotetaan näin raskaasti?

Ilkka Alarotu: Verot muodostavat ruoan hinnasta 40 %. Meillä on alv, sokerivero ja muita valmisteveroja sekä lukuisia välillisiä veroja. Alkoholissa tämä on johtanut kaupan siirtymiseen Suomen rajojen ulkopuolelle.

Juhani Pekkala: Nytkin on kampanjoita kotimaisten tuotteiden ostamiseksi, sekä S-ryhmällä että K-ryhmällä. Kauppa pitää myös kotimaisen tuotannon puolta. Tärkeää on kuitenkin se, että asiakas saa tuotteensa siihen hintaan, jonka hän on siitä valmis maksamaan.

Juhani Pekkala: Hallituksen pitäisi pitää huolta siitä, että kotimarkkinat ovat elinvoimaiset. Yksityistä kulutusta ei voi rasittaa veroilla niin rankasti kuin nyt on tehty. Suomalainen kauppa ei voi kilpailla tällaisen verorasituksen alla.

2. Oletteko sitä mieltä että kaupan keskittyminen ei nosta hintoja?

Arhi Kivilahti: Kaupan keskittymisestä ruokakaupassa puhutaan paljon. On hyvä huomioida, että ruokakauppa on keskittynyttä joka paikassa. Meillä markkinan pieni koko ja suuri maantieteellinen koko lisäävät tätä entuudestaan. Sama pätee esimerkiksi Ruotsiin ja Norjaan. Lisäksi järjestäen kaikki maailman suurimmat kaupan yritykset ovat ruokakauppoja. Walmart Yhdysvalloista on itse asiassa maailman suurin yritys.

3. Kuinka paljon verkkokauppa on lisääntynyt ja mihin tuotteisiin?

Juhani Pekkala: Yleinen taloudellinen tilanne Suomessa on suurempi syy eli ostovoiman puute. Ulkomaisella verkkokaupalla on merkitystä tietyillä kaupan toimialoilla, mutta ei läheskään kaikilla. Esimerkiksi vaatteet ja jotkut harvinaisemmat harrastuksiin liittyvät välineet.

Arhi Kivilahti: Verkkokauppa on kansainvälisesti pisimmällä ehkä kirjakaupassa (poislukien pankit ja matkatoimistot). Meillä kirjakauppa on toistaiseksi siirtynyt hitaasti verkkoon. Maailmalla noin 10% muotikaupasta on verkossa. Elektroniikassa vastaava luku on noin 20% luokkaa. Ruokakaupassa valtaosilla markkinoista verkkokaupan osuus on 1% luokkaa (pl. Englannin 5%). Siitä ei ole tarkkoja tilastoja olemassa ja siksi "tilastoja" luodaan kyselyjen ja indeksien kautta. Ne eivät kuitenkaan anna oikeaa kuvaa verkkokaupan tilasta.

4. Väheneekö myyjien tarve?

Juhani Pekkala: Myyjät eivät ole turhia, heidän tehtävänsä saattavat muuttua tulevaisuudessa. Itsepalvelukassat antavat siihen mahdollisuuden.

Ilkka Alarotu: Itsepalvelukassat palvelevat erityisesti asiakkaita, jotka ostavat pienen määrän tuotteita. Ne tasaavat ruuhkahuippuja ja nopeuttavat asiointia. Sekä asiakkaamme että henkilökuntamme ko. myymälöissä ovat olleet tyytyväisiä uudesta kassapalvelusta. Myyjiä tarvitaan varmasti jatkossakin.

5. Voiko yleistyvä nettikauppa syrjäyttää joitakin ihmisiä ja kaventaa heidän ostomahdollisuuksiaan?

Ilkka Alarotu: En usko, että ainakaan ruokakaupan kivijalkamyymälät vähenevät verkkokaupan takia. Verkkokauppa sinänsä saattaa mahdollistaa uusia tehokkaita toimintamalleja ja edullisia hintoja.

Arhi Kivilahti: Verkkokaupan nousun myötä sijainnin ja seinien merkitys korostuu entisestään. Siksi moni puhtaasti verkossa toimiva kauppa on laajentamassa tavallisiin myymälöihin.

Juhani Pekkala: Kaupan ostajan ei tarvitse huolestua, kivijalkakaupat säilyvät. Ongelmia voi tulla niillä alueilla, joilla kauppaa ei saada kannattaamaan, koska ostovoima hupenee. Mutta se ei johdu kaupasta vaan yleensä taloudesta.

6. Mitä hyviä esimerkkejä Suomesta löytyy menestyvistä verkkokaupoista?

Arhi Kivilahti: Foodie.fm on palveluna hyvä. Verkkokauppa.comilla on kattavat verkkosivut. Hyviä ja aitoja monikanavaisia palveluita kuitenkin on hyvin vähän.

Ilkka Alarotu: Arvostan monien lähituottajien verkkoon rakentamia suoramyyntipalveluja. Ne ovat osa tulevaisuuden ruokakauppaa.

7. Millaisia työelämätaitoja kaupan työntekijältä tulevaisuudessa odotetaan?

Juhani Pekkala: Työelämätaidot eivät perustellisesti muutu. Edelleen asenne työhön, vuorovaikutustaidot, halu kehittyä ja oppia sekä hyvä johtaminen ovat tärkeitä. Voi olla, että joidenkin työssä painottuu digtiaalinen teknologia ja sen osaaminen, joidenkin työssä palvelu

8. Kolme tärkeintä asiaa millä suomalaiset verkkokaupat pärjäävät kilpailussa kv. toimijoita vastaan?

Arhi Kivilahti: Kotimaisen kaupan olisi hyvä satsata seuraaviin: Hyvä ja henkilökohtainen palvelu sekä asiointikokemus, paikallisuus ja sitä kautta läsnäolo asiakkaiden arjessa

Juhani Pekkala: Tärkeitä tekijöitä ovat hintataso, valikoimat ja suomalaisten kuluttajien tuntemus

*Ilkka Alarotu: *suomalaiseen tarpeeseen sopiva valikoima, halvat hinnat ja hyvä laatu.

9. Miksi suomalaisten verkkokauppojen perusideana on siirtää kivijalkamyymälöiden valikoima suoraan verkkoon?

Arhi Kivilahti: Jos haluaa perustaa yrityksen, joka myy puhtaasti verkossa mahdollisimman laajalla valikoimalla, se on oikein hyvä idea. Silloin toimii automaattisesti kansainvälisillä markkinoilla. Sen sijaan, jos perinteinen perustaa verkkokaupan, on se järkevintä rakentaa oman toiminnan ydinarvojen ja -vahvuuksien päälle, ei niistä erilleen. Paikallisuus on perinteisellä kaupalla yksi vahvuus. Monikanavaisuuden yksi keskeinen vahvuus on, että siinä voidaan yhdistää tuotteiden ja tiedon jakaminen verkon kautta myymälän vahvuuksiin. Paljon myös puhutaan siitä, että asiakkaat haluavat noutaa verkkotilauksia myymälöistä, koska se on monesti helpompaa.

10. Miltä vähittäiskauppa näyttää 20 vuoden kuluttua?

Arhi Kivilahti: Minulla ei valitettavasti ole kristallipalloa. Uskon kuitenkin, että monet perusasiat ovat hyvin samoja. Ihmiset haluavat hyvää ja henkilökohtaista palvelua, joka helpottaa arkea. Kaupalta odotetaan myös kokemuksia ja elämyksiä.

Ilkka Alarotu: 20 vuotta eteenpäin on vaikea ennakoida. Uskon että ruokaa voi ostaa nykyiseen tapaan kivijalkakaupasta. Ruoan verkkokauppa on nykyisestä selvästi laajempaa.

*Juhani Pekkala: *Kaupasta saa 20 vuoden kuluttua vähintään yhtä hyvä palvelua kuin nyt ja se on pitkälle digitalisoitunut.

Keskustelun asiantuntijat:

- Juhani Pekkala, toimitusjohtaja, Kaupan liitto
-** Ilkka Alarotu**, valikoimajohtaja, S-ryhmä

  • Arhi Kivilahti, verkkokauppatutkija, konsultti, Solita

Keskustelun toimittivat Johan Jaakkola *ja *Terhi Upola.