Myötäisessä purjehtiva veneala törmää koulutusmuuriin

Suuria veneitä tehtailevat valmistajat ovat joutuneet erikoisen ongelman eteen. Isoilla veneillä on kysyntää, ja yritykset haluaisivat palkata lisää väkeä. Osaavaa työvoimaa on kuitenkin vaikea saada, koska alan koulutus on loppumassa Pietarsaaressa. Yritykset joutuvatkin itse kouluttamaan työntekijänsä.

Sarins Båtar on yksi venealan yrityksistä, joka joutuu kouluttamaan uudet työntekijänsä itse.

Pietarsaarelaisen Baltic Yachtsin varatoimitusjohtaja Matti Laurila sanoo, että yhtiön täystyöllisyys ulottuu nyt kesään 2016 asti. Yritys työllistää nyt 200 henkeä. Töitä riittäisi vaikka heti myös uusille veneenrakentajille ja laminoitsijoille. Laurila pitää erittäin harmillisena, että veneerakentajakoulutus on lopetettu Pietarsaaressa.

Yhtiön yli 100-jalkaiset veneet myydään nyt kaikki ulkomaille, lähinnä Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Yritykset joutuvat kouluttamaan itse

Kokkolan alueen neljässä isossa venealan yrityksessä osaajapula tunnistetaan myös, mutta hiukan toisin painotuksin. Yritysasiamies Stefan Jungell Kokkolanseudun kehitysyhtiö Kosekista sanoo, että pulaa on nyt venealan insinööreistä. Suomessa heitä koulutetaan vain Kotkassa.

– Insinööritaitoa tarvitaan, kun veneet ovat isompia ja monimutkaisempia. Työntekijöiden kouluttaminen vaatii myös aiempaa enemmän, koska ala on erikoistunut.

Venealan Keskusliitto Finboatin toimitusjohtaja Jouko Huju arvioi, että venealan vetovoimaisuutta on rasittanut matala kysyntä vuoden 2008 jälkeen.

- On ajateltu, että tällä työntekijämäärällä on tultu toimeen. Täytyy kuitenkin muistaa, että sellaisten ihmisten, jotka ovat lähteneet tai joutuneet pois alalta, saaminen takaisin alan töihin on nyt entistä vaikeampi tehtävä.

Kokkolalaisen Sarins Båtarin toimitusjohtaja Thomas Sarin kertoo, että yhtiö on palkannut aivan äskettäin kolme uutta työntekijää.

– Olemme saaneet hyvää työvoimaa, mutta joudumme kouluttamaan heidät itse, sanoo Thomas Sarin.

Nyt omia työntekijöitä on yli 30, mutta Sarins Båtar ostaa paljon työtä, kuten piirustuksia, verhoilun ja metallitöitä alihankintayrityksiltä. Esimerkiksi laminointi tehdään Lohtajalla.

Sarins Båtarin veneet myydään valtaosin Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen sekä Venäjälle, Eurooppaan ja Amerikkaan.