Mistä apu takkuisiin aamuihin?

Nuoren ravistelu aamulla liikkeelle voi tuskastuttaa, mutta nuorilla on rytmilleen perustelu: teini-iässä unirytmi myöhästyy hormonaalisista syistä. Mutta miten hoitaa ristiriita arjen vaatimusten ja biologian välillä? Millä konstein teillä selvitään hankalista aamuista- ja löytyykö ratkaisu illasta vai aamusta?

Osallistu
Nainen nukkuu peiton alla.
Seppo Sarkkinen / Yle

Teineillä nukahtamisajankohta siirtyy hormonaalisista syistä ja unirytmi myöhästyy yhdellä tai kahdella tunnilla. Helsingin uniklinikan tutkimus- ja sairaanhoitaja Anne Huutaniemi kertoo, että puberteetin lopulla nuori siirtyy aikuisen unenjaksoihin. Myös unentarve tasaantuu iän myötä: suurin osa aikuisista tarvitsee kuudesta yhdeksään tuntia unta.

Yhteiskunta pyörii kuitenkin samanlaisella kellolla, oli sitten kyseessä aamuvirkku eläkeläinen tai luomiaan riiputtava aamu-uninen.

Millainen kampa teidän perheestänne löytyy aamutakkujen selvittämiseen? Voiko iltavirkun saada simahtamaan ajoissa vai pitääkö vain aamuun lähteä erityisen tanakoin eväin? Tai peräti lempein?

Ja kuinka kauan vanhemman kuuluu olla elävä herätyskello?