Mies, joka tietää formuloista lähes kaiken – Heikki Kullan viisi vuosikymmentä formulasirkuksessa

Heikki Kullalla on suomalaisittain ainutlaatuinen kokemus formulaurheilusta. Miehellä on takanaan yli kolmesataa kilpailua paikan päällä ja tuhansia lehtijuttuja formuloiden sisäpiiristä. Ja lisää tulee koko ajan.

urheilu
Mies seisoo karting-radan ääressä.
Yrjö Hjelt / Yle

Formulatoimittaja Heikki Kulta on kiertänyt formulakisoja kauemmin kuin suurin osa nykyisistä kuskeista on edes elänyt. Itse asiassa ainoastaan viisi nykyisistä formulakuljettajista oli syntynyt, kun Kulta oli jo raportoimassa formulakilpailuista. Vanhin kuljettajista, Kimi Räikkönen, oli tuolloin kolme ja puoli vuotta vanha.

Ensimmäisen kerran Heikki Kulta kävi seuraamassa formuloita San Marinossa 1. toukokuuta vuonna 1983. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Siitä lähtien hän on kirjoittanut formulakisoista Turun Sanomiin ja Helsingin Sanomiin joka vuosi suurella sydämellä.

– Olin Saksan Münchenissä seuraamassa jääkiekon MM-kisoja vuonna 1983. Suomen pelit menivät aivan hunningolle. Päätettiin lähteä muutamien toimittajakollegoiden kanssa Imolaan katsomaan San Marinon Grand Prix -kisaa, Heikki Kulta muistelee.

Kisan voitti Ferrarin Patrick Tambay, mutta suomalaiset jännittivät tietysti oman pojan puolesta.

Ensimmäinen formulajuttuni oli hallitsevasta maailmanmestarista.

Heikki Kulta

– Keke Rosberg oli kisassa neljäs ja siitä se formulakärpänen pisti. Seuraavan kerran olin kisoissa parin vuoden päästä ja sen jälkeen tosiaan jonkun kerran lisää, Suomen kokenein formulatoimittaja Heikki Kulta nauraa.

Kaikki lähti oikeastaan tupakkakiellosta

Oikeastaan formulakipinä oli purrut jo muutama vuosi aikaisemmin. Vuonna 1978 Heikki Kulta oli juuri saanut vakinaisen toimittajan pestin Turun Sanomista. Hänet lähetettiin juttukeikalle Ahvenanmaalle.

– Silloin Suomessa oli kielletty tupakkamainonta, mutta Ahvenanmaalla se oli sallittua. Eräs tupakkamerkki toi Ahvenanmaalle James Huntin, Giacomo Agostinin ja Niki Laudan.

Muut päättivät mennä saunaan, mutta Heikki Kulta ja Niki Lauda jäivät juttelemaan.

Nämä herrat ovat opettaneet Vettelille suomea, sellaistakin suomea, jota ei niin olisi tarvinnut opettaa.

Heikki Kulta

– Ensimmäinen formulajuttuni oli hallitsevasta maailmanmestarista. Harva saa tällaisen alun uralleen, Heikki Kulta nauraa.

Aluksi Kulta teki formulajuttuja muiden lehtimiestöiden ohella. Vuonna 1998 kaikki muuttui, kun Mika Häkkinen taisteli maailmanmestaruudesta Michael Schumacherin kanssa.

– Olin kiertänyt monissa kisoissa jo ennen tuota vuotta, mutta voi sanoa, että vuonna 1998 minusta tuli päätoiminen formulatoimittaja, Heikki Kulta muistelee.

– Voi sanoa myös, että vasta tuolloin Suomessa formulaurheilu löi itsensä toden teolla läpi.

Joka jätkä pani nimen alle

Maaliskuun 15. päivä 2014 Australian Melbournessa oli Heikki Kullalle eräänlainen merkkipaalu. Se oli hänen 300. formulakilpailunsa. Kulta päätti pyytää nimikirjoituksen kaikilta kilpailuun osallistuneilta kuljettajilta.

– Kaikki 22 kuljettajaa kirjoittivat nimensä kisojen ohjelmalehtiseen ja sinne tuli myös mukavia terveisiä. Esimerkiksi Sebastian Vettel kirjoitti suomeksi: "Heikille. Ei paha. 300. Onnea."

Miten ihmeessä nelinkertainen maailmanmestari, saksalainen Vettel osaa suomen kieltä? Heikki Kulta tietää vastauksen, niin kuin moneen muuhunkin formula-asiaan.

– No, Vettelin hyvä kaveri on Kimi Räikkönen, joka on opettanut Sebastianille suomea. Vettellillä on ollut myös kolme suomalaista kuntovalmentajaa, jotka ovat opettaneet hänelle suomea, Heikki Kulta sanoo.

En usko, että Suomeen saadaan koskaan formulakisoja.

Heikki Kulta

Itse asiassa Sebastian Vettel on ollut koko uransa suomalaisessa valmennuksessa. Ensin miehestä piti huolen Tommi Pärmäkoski, sitten Heikki Huovinen ja nyt Antti Kontsas, entinen TPS:n jalkapalloilija.

– Nämä herrat ovat opettaneet Vettelille suomea, sellaistakin suomea, jota ei niin olisi tarvinnut opettaa. Mutta kyllä hän ihan sivistynyttäkin suomea puhuu, Heikki Kulta nauraa.

Schumacherista ei juuri puhuta

Heikki Kulta on maailmankansalainen, jolla on hymy ja varsinkin nauru herkässä. Mutta on ainakin yksi asia, josta formulapiireissä ei leikkiä lasketa. Se on Michael Schumacher ja hänen karmaiseva kohtalonsa.

– Mies ajaa vuosikausia kilpaa ilman vakavia onnettomuuksia ja sitten tulee tuollainen lasketteluturma, Heikki Kulta hiljenee ja nielaisee.

– Schumacherista ei puhuta varikolla, ei kuljettajien kesken, ei oikeastaan yhtään, se koskettaa niin paljon kaikkia.

Heikki Kulta kuitenkin arvelee, että Michael Schumacher nousee puheenaiheeksi väkisinkin vapun tienoilla.

– Silloin tulee kuluneeksi 20 vuotta Ayrton Sennan kuolemasta ja silloinhan Schumacher nousi huipulle. Tuolloin varmaankin keskustellaan näistä julmista ihmiskohtaloista, Heikki Kulta pohtii.

Onko Mercedes mennyt jo menojaan?

Heikki Kulta arvioi, että kuluvasta formulakaudesta tulee jännittävä, vaikka nyt näyttääkin siltä, että Mercedekset menevät menojaan.

– Kehitys voi kuitenkin olla huimaa kauden aikana.

Kimillä on Valtteria paremmat mahdollisuudet, mutta eivät nekään mitkään hyvät ole.

Heikki Kulta

Suomalaiskaksikolta Heikki Kulta ei odota kovin paljon tällä kaudella.

– Vaikka Valtteri Bottas onkin loistokuljettaja, olisin todella yllättynyt jos hän olisi maailmanmestari. Kimillä on ollut vaikea alku, mutta jos Ferrari saa kärrynsä kulkemaan niin kuka ties.

– Kimillä on Valtteria paremmat mahdollisuudet, mutta eivät nekään mitkään hyvät ole. Mercedeksen etumatka tuntuu olevan muihin liian suuri.

Heikki Kullan veikkaus maailmanmestariksi on Lewis Hamilton.

– Hän vain on niin loistava kuljettaja.

Jokainen kisa on uusi

Satojen formulakilpailujen jälkeen Heikki Kulta jaksaa yhä innostua joka kisasta.

– Olen usein jutellut asiasta Kimi Räikkösen kanssa. Hänkin on sitä mieltä, että joka kilpailu on erilainen. Vaikka radat ovat samoja vuodesta toiseen, kilpailut eivät ole koskaan samanlaisia, eikä niistä voi kirjoittaa samaa juttua uudestaan.

Vaikka formulamaailmassa on paljon glamouria, formulatoimittajan työstä se Heikki Kullan mielestä puuttuu.

Päällimmäisinä näistä formulareissuista jää mieleen lentokentät, hotellit ja varikot.

Heikki Kulta

– Työpäivät alkavat aamulla kello kahdeksan, silloin mennään varikolle ja siellä ollaan koko päivä. Illalla kymmenen jälkeen pääsee hotelliin ja sitten taas aamulla takaisin varikolle. Sellaisia ne päivät ovat.

– Päällimmäisinä näistä formulareissuista jäävät mieleen lentokentät, hotellit ja varikot, Heikki Kulta nauraa.

Lisää meteliä koneisiin

Yksi asia, josta tämänvuotinen formulakausi tullaan varmasti muistamaan pitkään, on hiljaisuus. Uusien moottorimääräysten takia formuloiden äänet ovat hiljentyneet huomattavasti. Formulafanit eivät ole olleet asiasta mielissään, ei Heikki Kultakaan.

– Aiemmin, kun formula meni ohi, sen ääni tuntui mahanpohjassa saakka, ja niin sen pitää ollakin. Ääni kuului viiden kilometrin päähän. Nyt ääni ei kuulu edes kulman taakse, Heikki Kulta pyörittelee päätään.

Monet ovat haikailleet Suomeen formula-kilpailuja. Heikki Kulta uskoo, että Suomessa ei formuloita nähdä.

– En usko, että Suomeen saadaan koskaan formulakisoja. Siellä on pitkä lista anojia, jotka ovat valmiit maksamaan mitä tahansa saadakseen kisat. Ei Suomessa ole mahdollista lähteä mukaan miljoonia maksavaan tarjouskilpailuun.