Alvar Aalto ja taikakissa auttavat rakentamaan toimivan koulun

Jyväskylässä on otettu taide avuksi uuden koulun rakentamisessa. Jyväskylän näkövammaisten koulu ja Haukkarannan koulu yhdistyivät vuosi sitten, ja nyt kouluille ollaan rakentamassa yhteisiä tiloja. Oopperan ja kuvataiteen avulla rakennusprojektiin on saatu mukaan oppilaat, joilla on kuuloon, näköön tai kieleen liittyviä vaikeuksia.

kulttuuri
Onerva Mäen koulun oppilaat laulavat ja viittovat Rakennetaan koulu! -oopperassa.
Jani Ilola / Yle

Kun Onerva Mäen koulun oppilaat saivat noin vuosi sitten kuulla arkkitehtuurioopperasta, vastaanotto oli varautunut.

Luulin, että teemme kunnon oopperan, mutta siitä tulikin mukava esitys.

Sarita Malinen

– Mieleen tuli vain hirveän korkeat äänet. Luulin, että teemme kunnon oopperan, mutta siitä tulikin mukava esitys, Sarita Malinen kertaa.

Rakennetaan koulu! -arkkitehtuurioopperaan on koottu oppilaiden ajatuksia ja toiveita uudesta koulurakennuksesta. Tarina on oppilaiden käsialaa, musiikin ovat säveltäneet Sanna Ahvenjärvi ja Tapio Lappalainen.

Oopperassa vanhan, sisäilmaongelmista kärsivän koulun tilalle nousee särmikäs ja iloinen koulu. Apua pyydetään Alvar Aallolta ja lopulta hätiin tulee taikakissa.

– Voin sanoa, että olen pikkuisen ylpeä. Esityksestä tuli hieno ja oli kiva, että sain olla osa tätä jännää tarinaa, kertoo Katja Lehmonen.

Kaikki keinot käytössä

Oopperaesitystä tukee Jyväskylän Alvar Aalto -museossa esillä oleva näyttely, missä uutta koulua mietitään kuvataiteen keinoin.

Onerva Mäen koulun oppilaan tekemä taideteos uudesta koulurakennuksesta.
Uuteen kouluun toivotaan muun muassa tilaa kuvataiteen tekemiselle.Jani Ilola / Yle

– On maalattu, piirretty ja vedostettu grafiikkaa. Muovattu savea ja muovailuvahaa. Käytännössä kaikki kuvataiteen muodot on ollut käytössä. Tärkeää ei niinkään ole ollut lopputulos, vaan se keskustelu, mikä on syntynyt teoksia työstettäessä, kertoo oppimispäällikkö Tuulia Ikkelä-Koski Onerva Mäen koulusta.

Lähes kaksi vuotta kestäneessä projektissa on ollut mukana myös viittomakielisiä ja näkövammaisia oppilaita. Taide auttaa viestimään, kun yhteistä kieltä ei ole. Esimerkiksi oopperassa puhuttu ja viitottu kieli kulkevat rinta rinnan.

– Piti vain malttaa odottaa, kun muut harjoittelivat heille vaikeita asioita, Juho Kähönen kertoo.

– Ja vaikka tuli mokia, niin kaikki kuitenkin harjoittelivat yhdessä, Olivia Timmermans lisää.

Yhteinen sävel löytyi oopperasta

Mikäli suunnitelmat pitävät, uuden koulun rakentaminen alkaa ensi viikolla. Viimeistään sitten selviää, miten hyvin oppilaiden osallistamisessa on onnistuttu. Onerva Mäen koulun oppilaat eivät ole vielä asiasta aivan varmoja.

– Onko meitä kuultu? Kyllä varmaan kai on, Sarita Malinen toteaa.

– Minä olen vieläkin pienesti varautunut, mutta tykkäsin tästä projektista. Oli mukava tehdä ja tutustua uusiin ihmisiin. Mahtava kokemus, Katja Lehmonen summaa.

Yksi tärkeä etappi on siis jo saavutettu. Taide on tuonut kahden koulun oppilaat yhteen.