Mepiksi pyritään Facebookin ja Twitterin kautta

Tie päätöksentekopaikoille vie entistä enemmän sosiaalisen median kautta. Asiantuntijan mukaan tämä johtaa puolueiden välisten vivahde-erojen katoamiseen. Läsnäolo somessa on poliitikolle käytännössä välttämätöntä.

Kotimaa
Eurovaalien logo, jonka tähden yhdestä kärjestä visertää Twitter-lintunen ja toisesta kärjestä kuplii Facebookin logo.
Yle Uutisgrafiikka

Sosiaalinen media on noussut keskeiseen asemaan europarlamenttivaalien ehdokkaille.

Yle Uutisten kyselyn mukaan kaikkien puolueiden ehdokkaat kampanjoivat Twitterissä ja Facebookissa, ja osa myös Instagramissa.

Rahalliset satsaukset sosiaaliseen mediaan ovat suhteellisen pieniä. Facebookissa mainostaminen on ollut mahdollista parin vuoden ajan. Ainakin kokoomus ja vihreät kertovat ehdokkaidensa tai puolueensa ostavan mainostilaa Facebookista.

Puolueiden kampanjabudjetit kevään eurovaaleissa vaihtelevat muutamista kymmenistätuhansista euroista puoleen miljoonaan euroon.

Esimerkiksi perussuomalaiset ja SDP käyttävät kymmenen, ja RKP viisi prosenttia budjetistaan sosiaalisen median kampanjoihin.

– Täytyy huomioida, että some-kampanja on huomattavasti halvempi kuin perinteinen media, sanoo RKP:n järjestöpäällikkö Maria Grundstöm.

Vaikka puolueiden panostukset sosiaaliseen mediaan ovat lisääntyneet, some ei kuitenkaan ole syrjäyttänyt perinteisempiä kampanjointikanavia. Myös muu media ja vaalikoneet ovat ehdokkaille edelleen tärkeitä.

Some-kampanjat ovat erityisen tärkeitä pienpuolueille, joiden budjetit ovat suhteellisen pieniä.

Olemme korostaneet jo pitkään pitkäjänteisen nettiläsnäolon tärkeyttä.

Lasse Miettinen

– Internetin ja somen rooli on keskeinen. Etsimme hyviä hashtageja, teemme videoita, kuvia ja muuta. Koko vaalikampanjan suunnittelu on rakennettu siten, että sen elementtejä on helppo levittää verkossa, sanoo Suomen kommunistisen puolueen pääsihteeri Heikki Ketoharju.

Hashtagit ovat Twitterissä käytettäviä tunnisteita, joiden perusteella palveluun lähetettävät viestit jaotellaan.

Vihreät puolestaan kertovat koordinoivansa ja suunnittelevansa koko kampanjansa Facebookissa, kun tämä viime eurovaaleissa tehtiin sähköpostitse.

Koulutusta someen tarjottu

Sosiaalisen median merkitys näkyy myös siinä, että puolueet ovat tarjonneet ehdokkailleen koulutusta Facebookissa ja Twitterissä toimimiseen.

Puolueet korostavat ehdokkaiden itsenäisyyttä ja vapautta toimia omaehtoisesti, mutta tarjoavat samalla myös jopa kirjallista ohjeistusta siitä, miten sosiaalisessa mediassa on tapana toimia.

– Olemme korostaneet jo pitkään pitkäjänteisen nettiläsnäolon tärkeyttä. Netissä ja sosiaalisessa mediassa pitää olla ja osata toimia luontevasti omana itsenään, ei hätäisesti juuri ennen vaaleja, sanoo vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen.

Asiantuntija: Some latistaa nyansseja

Asiantuntijan mukaan sosiaalisen median nousu on johtanut helposti pureksittavien iskulauseiden suhteettomaan korostumiseen.

– Se kertoo maailman rytmin nopeutumisesta. Sillä mitä mieltä oikeasti on, ei ole niin paljon väliä, kun osaa jonkun hauskan lausahduksen ja osaa twiitata sen, sanoo markkinoinnin professori Jaakko Aspara Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Poliittiset ehdokkaat arvioidaan uudestaan joka päivä.

Jaakko Aspara

Aspara vertaa somea pörssimarkkinoihin, joilla julkisuutta saavien yritysten arvonnousu syntyy toisinaan liiallisuuksiin menevästä kehumisesta, eli hypetyksestä.

– Poliittiset ehdokkaat arvioidaan uudestaan joka päivä, on päivän nousijat ja laskijat. Somessa jaetaan peukkuja ylös ja alas, samoin kuin osakkeita ostetaan ja myydään, Aspara sanoo.

Tämä heijastaa Asparan mukaan sitä, että puolueiden nyanssit eivät erotu toisistaan, vaan politiikassa korostuu päivän viihdyttävin asia.

Asparan mukaan poliitikon on nykyään vaikeaa olla uskottava, jos hän ei ole läsnä sosiaalisessa mediassa.

– Se on hygieniatekijä. Sosiaaliseen mediaan voi osallistua kohtalaisen helposti ja tehokkaasti. On tavallaan itsemurha, jos sitä ei tee, Aspara sanoo.