Uusien autojen renkaisiin marraskuun alusta paineanturit - hinta nousee reilusti

Jatkossa uusien autojen renkaissa tulee olla TPMS-rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Takana on EU:n laajuinen järjestelmä, joka velvoittaa jatkuvaan rengaspaineen seuraamiseen.

Kotimaa
Mies pinoaa talvirenkaita kerrostalon pihalla.
Tuula Nyberg / Yle

Marraskuun alusta kaikissa uusissa myytävissä autoissa tulee olla joka renkaassa rengaspaineanturi. EU:n laajuinen järjestelmä korostaa rengaspaineiden tarkkailua turvallisuustekijänä ja polttoaineen kulutuksen hillitsijänä.

Suomalaisille kuluttajille valvonta-antureihin siirtyminen on Keski-Euroopaa kalliimpaa, koska täällä käytössä on kahdet rengassarjat vuosittain. Tämä tuntuu niin autoilijoiden kuin rengasliikkeiden kustannuksissa.

– Kyllä tässä puhutaan kymmenistä euroista per kappale. Antureiden hankinta talvirengassettiin tuo myös lisäkustannuksia, kertoo Autorengasliiton hallituksen jäsen, Vianor Oy:n toimitusjohtaja Alexei von Bagh.

Kustannus per anturi on keskimäärin noin 80 euroa. Teoriassa neljällä vanteisiin asennetulla anturilla voisi pärjätä, jos on valmis ottamaan renkaat pois vanteilta aina kesä- ja talvirenkaidenvaihdon yhteydessä.

Anturitkin tarkistettava joka vuosi

Uudenlaisen rengaspainemittarin sisältävät renkaat voi hankkia suoraan autokauppoja tehdessä tai myöhemmin esimerkiksi talvirenkaisiin jälkiasennettuna rengasliikkeistä.

Anturit tulee tarkastaa kerran vuodessa, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia niin autoilijalle kuin rengasliikkeille. Rengasliikkeisiin joudutaan hankkimaan esimerkiksi uusia mittareita, mutta myös asiakkaiden määrä kasvanee.

– Tämä tuo rengasliikkeisiin jonkun verran kapasiteettihaasteita, että asiakasvirta saadaan vietyä kunnialla läpi, kertoo von Bagh.

Järjestelmä ilmoittaa, jos rengas vuotaa

Anturin akku kestää arvion mukaan 5–7 vuotta. Jokaiseen rengassarjaan ei siis välttämättä tarvitse uusia antureita ostaa.

– Karkeasti sanottuna yhdellä anturisarjalla ajaa kaksi rengassarjaa, sanoo Sami Päivärinta mänttävilppulalaisesta rengaspalveluliikkeestä.

Suomessa pakkaset saattavat vähentää anturin akun elinikää.

Päivärinta kertoo nähneensä autoissa antureita jo jonkin verran. Autoilijat ovat kehuneet muun muassa sitä, että järjestelmä ilmoittaa heti, jos rengas vuotaa.

– Vika pystytään tarkastamaan heti, ennen kuin rengas on pilalla, Päivärinta sanoo.

Rengasliikkeiltä uudistus vaatii runsaan tuhannen euron ohjelmointijärjestelmän hankkimisen.

– Anturi on sellainen tulitikkuaskin kokoinen mötikkä, joka laitetaan ohjelmointialustalle ja tietokone hoitaa loput, Päivärinta sanoo.