Oletko tatuoitu ruutupaitatrubaduuri? – Voitat laulukilpailun, mutta unohdut

Television laulukilpailun voittaa tyypillisesti lähes kolmekymppinen rokkijäbä, joka on kaikkien mielestä "ihan kiva". Levymyynnissä hänen ohitseen kuitenkin kiilaa nuori naispoppari, joka ärsyttää.

kulttuuri
Grafiikka.
Stina Tuominen / Yle

Popstars, Idols, The Voice of Finland, Voice Kids, Kids Sing, Uuden Musiikin Kilpailu. Television laulukilpailujen määrä on kasvanut 2000-luvun alusta huimasti.

Samalla yhä harvempi kilpailija menestyy artistina ohjelman päätyttyä.

Tilastoja tarkastelemalla selviää, että laulukilpailun voittaa keskimäärin 28-vuotias mies, joka laulaa englanniksi kevyttä rokkia. Hänellä on tarina ja häneen on helppo samaistua.

- Loppuvaiheessa, kun on enää kolme jäljellä, parhaiten menestyy se, joka vähiten ärsyttää, summaa Idolsia tuomaroinut Asko Kallonen.

Vähiten ärsyttävän finalistin taakka kuitenkin on se, ettei hän herätä vahvoja mielipiteitä suuntaan eikä toiseen.

- Pärjätäkseen pitää olla intohimoisia faneja. He ovat tavallaan artistin henkivakuutus, tietää Kallonen.

Grafiikka.
Stina Tuominen / Yle

Keskimäärin kilpailun jälkeen levyjä myyvät artistit, jotka eivät voita.

Anna Abreu, Antti Tuisku, Anna Puu ja Jesse Kaikuranta jäivät hopealle tai pronssille.

- He menestyvät, koska he herättävät tunteita. Artistin pitää osata erottua muista ja löytää se oma juttu, Kallonen summaa.

Voittajan ohi levy- ja keikkamyynnissä kiilaa keskimäärin nuori naispoppari, joka luottaa omaan tyyliinsä.

Grafiikka.
Stina Tuominen / Yle

Intohimoisia faneja on ainakin Antti Tuiskulla, joka viettää tänä vuonna kymmenvuotis-taitelijajuhlaa. Idolsin jälkeen hän on myynyt noin 200 000 levyä, - jopa molemmat joululevyt ovat myyneet kultaa.

Tämän luokan menestykseen on yltänyt vain 2002 vuoden Popstars-kilpailusta soolouralle irrottautunut Jenni Vartiainen sekä samassa kilpailussa tavanneet PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti.

Grafiikka.
Stina Tuominen / Yle

Laulukilpailuja on televisiossa nyt enemmän kuin koskaan - samalla äänilevyt myyvät huonommin kuin koskaan. Yhtälö tekee läpimurron tekemisestä yhä vaikeampaa.

Viihdelehdetkään eivät ole enää kiinnostuneita tähtiin pyrkivistä taviksista.

- Taviksesta tähteyteen oli silloin 2000-luvun alussa uutta, mutta ei sillä enää ole uutuusarvoa, sanoo Iltasanomien toimituspäällikkö Iina Artima-Kyrki.