Naisten Linjan puhelin soi yhä useammin – uusista päivystäjistä on pulaa

Yhteydenotot Naisten Linjalle ovat lisääntyneet viime vuosina ja yhä useammin apua kaivataan päivystysaikojen ulkopuolella. Pääkaupunkiseudulle haetaan kymmeniä uusia vapaaehtoisia, jotta päivystysaikoja voitaisiin laajentaa.

Kotimaa
Nainen puhuu matkapuhelimeen.
Yle

Naistenlinja vastaa vuosittain noin 1 200 puheluun, jotka tulevat väkivaltaa kohdanneilta naisilta ja tytöiltä sekä heidän läheisiltään. Viime vuosina puheluiden määrät ovat kasvaneet tasaisesti ja niitä tulee yhä useammin päivystysaikojen ulkopuolella.

- Viime vuonna rekisteröitiin noin seitsemän sataa soitonyritystä, jotka eivät ole koskaan päässet läpi. Tämän vuoksi pysähdyttiin miettimään, että päivystystoimintaa olisi syytä laajentaa, sanoo Naisten Linjan ehkäisevän ja korjaavan väkivaltatyön suunnittelija Merja Rankinen.

Tähän tarpeeseen on alkuvuonna vastattu laajentamalla puhelinpäivystystä toimimaan myös lauantaisin.

Kuuntelijaa kaivataan iltaisin ja sunnuntaisin

Tällä hetkellä vapaaehtoisten määrä ei riitä puhelinpäivystysaikojen laajentamiseen. Naisten Linja hakeekin parhaillaan uusia vapaaehtoisia, jotta puhelinpalvelu voisi toimia myös myöhään iltaisin ja sunnuntaisin.

- Päivystäjiä on hyvä olla reservissä riittävästi, että jokaiselle päivystyskerralle varmasti riittää vastaajia. Jos saisimme rekrytoitua noin viitisenkymmentä vapaaehtoista, niin pärjäisimme jo pitkälle ja voisimme alkaa pohtimaan ilta- ja sunnuntaipäivystystä, sanoo Rankinen.

Hakuaika kestää huhtikuun loppuun ja uudet vapaaehtoiset aloittavat päivystysvuoroissa alkuvuodesta 2015. Jokainen vapaaehtoinen koulutetaan tehtäviin ja alussa töitä tehdään yhdessä kokeneen päivystäjän kanssa.

Monelle ensimmäinen kontakti

Naisten Linjan kautta naiset ja tytöt voivat kysyä väkivallasta, käsitellä kokemuksiaan ja saada neuvoja ja tukea vaikeiden elämäntilanteiden ratkaisemiseen.

Rankisen mukaan monelle soittajalle Naisten Linja on ensimmäinen hätähuuto ulkomaailmaan.

- Naisten Linja on matalan kynnyksen palvelu, johon tehdään yleensä se ensimmäinen kontakti, kun aletaan pohtia omaa elämäntilannetta, sanoo Rankinen.