Heli Ryhänen teki Taidehallista maailmanlopun maiseman

Tekstiiliveistoksista tunnettu tamperelaistaiteilija Heli Ryhänen esittelee Helsingin Taidehallissa synkkiä ihmishahmoja ympäristötuhojen keskellä, katosta leijuvia lepakkohahmoja sekä nahkaisten köynösten täyttämän huoneen.

kuvataide
Näkymä Taidehallista, missä ihmisen näköiset nahkasta tehdyt oliot ovat aseteltu kuin olemassa olevaan maisemaan.
Heli Ryhänen: Maisema (2014) esillä Taidehallissa.Yle

Helsingin Taidehallin suuri sali täyttyy jätemuovista muokatusta merestä ja kukkuloista. Tampereella Tammerlammella esillä olleen installaation ihmishahmot seilaavat nyt kuin Tuonelanjoella kohti jätevuoria. Muotijätteen keskellä ihmiset etsivät öljyisin käsin hyödykkeitä muovin joukosta.

Idea teokseen lähti Tyynenmeren muovijätelautasta, kertoo kuvanvestäjä Heli Ryhänen.

- Se jäi mieleen pyörimään. Aloin miettiä, että muovia on joka puolella ja pikkuhiljaa se pilkkoutuu meressä ja päätyy lopulta ruokaympyräämme. Että muovia tässä kohta ollaan itsekin.

Nahasta ja sifongista tehty leijuva lepakko.
Heli Ryhäsen teos Reviiri vuodelta 2011.Taidehalli

Tamperelainen Heli Ryhänen tunnetaan julkisiin tiloihin tehdyistä lasikuituveistoksista, pulleista tekstiili-ihmisistä ja keinonahasta ommelluista hahmoista. Taidehallissa on esillä teoksia eri aikakausilta.

- Oikeastaan teokset ovat erilaisia joka kerta eri näyttelyissä. Tila vaikuttaa, valo vaikuttaa, korkeus vaikuttaa. Se on itselle kiinnostavinta näyttelyn tekemisessä.

Tekstiili tekee veistoksista alati muuttuvia

Painajaismainen näky, jossa punaisesta nahasta tehdyt oliot leijailevat ilmassa.
Ryhänen käyttää eläinhahmoja kuvaamaan tunnetiloja teoksissaan. Kuva teoksesta Plan B.Yle

Ryhästä kiehtoo tekstiilissä materiaalin muokkattavuus. Jopa hahmojen ilmeet voivat muokkaantua ompeluvaiheessa materiaalin mielen mukaiseksi. Veistokset ovat kuin eläviä noustessaan ylös laatikoista päät retkottaen.

Hahmojen naamoista on painettava esiin oikea ilme pakkauksen jäljiltä.

- Jos joku teos on valettu pronssiin, niin sitten se on ja pysyy siinä. Mutta pehmeä materiaali antaa sellaisen joustavuuden vielä siinä esillelaittovaiheessa.

Kirjavaan mekkoon pukeutunut nainen asettelee veistosta tason päälle Helsingin Taidehallissa.
Taidehallin näyttelyyn nousee esille myös Ryhäsen vanhoja teoksia. Kuvassa teos Mustelma vuodelta 1998.Yle

Taidehallin näyttelyssä on muovijätteen kauhukuvaa esittävän uuden teoskokonaisuuden lisäksi myös vanhempia Ryhäsen töitä. Laatikostaan pääsi esille myös muun muassa Ryhäsen uran alkuvuosilta, 90-luvun lopulta oleva pakkopaitaan puettu ihmishahmo.

- En ole koskaan esitellyt sitä näiden töiden kanssa, joten nyt se tuntuu todella jännittävälle laittaa esille. Kyllä minua vähän jännitti avata työhuoneella sitä pakettia, että jos se onkin aivan surkea. Mutta kyllä se näytti aika hyvältä.

Näyttely avautuu yleisölle lauantaina.