Punakynä ei pyyhkinyt pääradan laajennusta – nelosraiteen rakentaminen alkaa Riihimäeltä vuonna 2015

Maan suurimmat ratainvestoinnit Etelä-Suomessa toteutetaan valtiontalouden säästöistä huolimatta. Liikenneministeriö aloittaa Helsinki-Hämeenlinna-Tampere pääradan uusimisen Keravalta Riihimäelle ensi vuonna. Myös vanhahko Riihimäen ratapiha ja asemalaiturit uusitaan remontissa.

liikenne
Ihmisiä odottamassa junaa Riihimäen asemalla
Pääradan nelosraiteen rakentaminen alkaa Riihimäeltä etelään ensi vuonna. Samalla Riihimäen matalat asemalaiturit korotetaan.Yle / Kari Mustonen

Julkisuudessa on loppukevään aikana epäilty valtion joutuvan lykkäämään suuria ratahankkeita hallituksen rakennepaketin ja muiden menoleikkausten takia.

Liikenneministeriöstä kuitenkin viestitetään että pitkälle suunnitellut ratahankkeet toteutetaan ja säästöt kurotaan kokoon tienpidon kunnossapitorahoista. Näin olleen päärahan laajennuksen eli neljännen raideparin rakentaminen Riihimäeltä etelään päin alkaisi ensi vuonna.

Hallitusneuvos Mikael Nyberg Liikenneministeriöstä vakuuttaa Ylelle, että vuodesta 2015 lähtien valtiolla on varattuna kaikkiaan 350 miljoonaa euroa Riihimäen ja Keravan välisen junaliikenteen parantamiseen.

– Ensimmäisen vaiheen tekeminen lähtee liikkeelle ensi vuonna ja jatkoa on näillä näkymin tulossa. Vuoden 2015 budjetissa on tarkoitus päästä kiinni myös Riihimäen kolmioraidetöihin ja asemalaitureiden uusimiseen, sanoo Nyberg.

Liikenneministeriö valmistelee osaltaan ensi vuoden budjettia kaikessa rauhassa, ja eduskunta saa esityksen käsittelyynsä syksyllä.

Riihimäen asemalaiturit korotetaan

Keravan ja Riihimäen välille tuleva lisäraide ja Riihimäen ratapihatyöt mahdollistavat aikanaan nykyistä tiheämmän junaliikenteen pääradalla. Nykyään rata on niin tiheään liikennöity, että tiheämpiä junavuoroja ei ruuhkaisille radoille mahdu.

Lisäraiteen lisäksi Riihimäellä uusitaan koko ratapiha-alue: vanhat matalat laituritkin uusitaan ja korotetaan.

Riihimäellä pääradan uusimiseen kuuluu myös niin sanottu kolmioraide, joka sujuvoittaa liikennettä pohjoisesta esimerkiksi Tampereen suunnasta itään Lahteen ja edelleen Venäjälle asti. Kolmioraidekin on tulevassa työohjelmassa ja pääsee alkamaan vuonna 2015.

Lisää junia Helsingin ja Tampereen välille

Junamatkustajien määrä kasvaa etelässä kaiken aikaa. Työmatkat pitenevät ja pääkaupunkiseudulla käydään töissä entistä kauempaa. Liikenneministeriö on kasvaviin matkustajamääriin tyytyväinen.

Julkinen tavoite Suomessa onkin saada raiteille lisää matkustajia, juna on ekologisinta matkustustapa.

Hallitusneuvos Mikael Nyberg Liikenneministeriöstä pohtii, että VR joutuu aikanaan vastaamaan matkustajamäärän kasvuun hankkimalla lisää junia pääradalle Helsinki- Hämeenlinna- Tampere osuuksille.