1. yle.fi
  2. Uutiset

Uusien vaihdepyörien huolto on vaativaa

Talven jäljiltä sulaneet pyörätiet houkuttelevat monia kesäpyöräilijöitä aloittamaan fillarikauden. Ensin kannattaa kuitenkin laittaa kaksipyöräinen menopeli kuntoon.

Kotimaan uutiset
Antti Mäkikallio
Johanna Sarjas / Yle

Teiden sulaessa pyöräilijät hakevat polkupyörät ulos kellareista. Ennen ajoa kannattaa tehdä keväthuolto. Rovaniemellä 20 vuotta Mountain Bike Center -pyöräliikettä pitänyt Antti Mäkikallion mukaan monet uudet pyörät ovat vaativia huollettavia.

– Perinteiset Jopot ja vakiopyörät on helppoja huoltaa, mutta vaihteelliset pyörät ovat haastavampia. Jos ei osaa, niin ei kannata itse yrittää. Huoltaminen on tärkeää turvallisuudenkin vuoksi.

Pyörävalmistajat valmistavat pyöriä lämpimiin olosuhteisiin ja osat hajoavat pohjoisen pakkasissa. Niinpä moni ajaa talvella helppohoitoisella yksivaihteisella mummopyörällä ja siirtyy keväällä vaihdepyörään.

– Kun pakkanen vaihtelee niin, että välillä on plussaa ja välillä minusta sekä kosteutta, niin vaijerit tahtovat jäätyä. Samoin vaseliinit ei kestä. Tämä talvi on ollut erikoinen, lauha helmikuu oli huollon kannalta haastavaa.

"Pyöräteitä pitää parantaa"

Mäkikallio kaipaa pyöräteiden korjauksia.

– Varsinkin maantiepyörällä kun ajaa, rengas on kapea, rengaspaine on kova, on hankala ajaa huonokuntoisia ja halkeilleita pyöräteitä. Parannettavaa on paljon.

Pyöräilijät ajavat toisinaan lujaa ja kanssaliikkujilta vaaditaan ymmärrystä pyöräilijöille.

– Pyöräilijät ovat osa liikennettä. Huomioikaame kaikki liikkujat!

Kaupunki rakentaa uutta ja korjaa vanhaa

Rovaniemen kaupunki rakentaa muutamaa uutta pyörätietä. Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniikan rakennuspäällikkö Arvo Seppälän mukaan kevyenliikenteen väyliä myös korjataan.

– Parhaillaan on uusi kilometrin mittainen pyörätie tekeillä Lapinrinne–Korkalovaaran-välille. Se liittyy Kiveliöntien rakentamishankkeseen. Korjaamme pyöräteitä Korkalovaarassa Revontultentien ja Vanamotien ympäristössä. Vaaralantiellä korjataan myös kilometrin verran.

Kaupunki teki viisi vuotta sitten tehtiin kevyenliikenteen kartoituksen. Pääpaino on Seppälän mukaan siirtynyt kevyen liikenteen suuntaan.

– On totta, että kaupungissa on huonokuntoisia pyöräteitä, on paljon peruskorjattavaa ja se maksaa 100–130 euroa/neliö. Niitä ei kannata edes päällystää, sillä päällyste ei kauaa kestä ja on näin hukkaan heitettyä rahaa. Uusi tehdään nykyään paremmin – otamme kosteusriskit paremmin huomioon. Nyt joudumme kuivaamaan vanhoja väyliä.

Kaupunki ottaa mielellään vastaan ehdotuksia korjauskohteista tai uusista kevyenliikenteen reiteistä.

Lähteet: Arvo Seppälä, rakennuspällikkö. Antti Mäkikallio, kauppia ja pyöräkorjaaja.

Lue seuraavaksi