1. yle.fi
  2. Uutiset

Kalajoen sataman liikenne kasvanut huimasti

Kalajoen satama on yksi Suomen nopeimmin kasvavista. Sataman liikennemäärät ovat kasvaneet alkuvuonna 70 prosenttia.

talous
Kalajoen sataman hallin rakennustyöt
Kalajoen satamaan rakennetaan joka vuosi lisää hallitilaa.YLE

Kalajoen sataman liikennemäärät ovat kasvaneet alkuvuonna huimasti. Sataman kokonaisliikenne kasvoi peräti 70 prosenttia viime vuoden alkuun verrattuna.

Satama on tällä hetkellä yksi Suomen nopeimmin kasvava satama. Esimerkiksi sahatavaran vienti on kasvanut selvästi. Kalajoen sataman kautta lähtee sahatavaraa maailmalle puoli miljoonaa kuutiometriä vuodessa.

Satamajohtaja Esa Anttio kiittelee kasvusta myös sataman operaattoreita.

- Meillä on asiantuntevat operaattorit Rahjan Huolinta ja Blomberg Stevedoring, heille kiitos kasvusta. Myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, Anttio sanoo.

Lisää laituritilaa tarvitaan

Liikennemäärien kasvu luo paineita laituritilan kasvattamiseksi. Esisuunnitelmia on jo tehty puolentoista miljoonan euron laituri-investointiin.

- Seuraavana pullonkaulana meillä on laituritilan puute. Jos meille tulee kaksitoista laivaa kuukaudessa, meillä ei ole ongelmia laituritilan riittävyyden suhteen. Maaliskuussa meillä oli kahdeksantoista laivaa, joka aiheutti odotusaikoja laivoille.

Satamajohtaja laskee, että yksi odotuspäivä maksaa varustamoille noin 10 000 euroa.

- Eiväthän varustamot ja rahtaajat siitä pidä, Anttio toteaa.

Sahatavaran lisäksi tärkeitä vientituotteita ovat kasvuturve ja vilja. Satamaan tuodaan esimerkiksi lannoitteita, maatalouskalkkia ja rakennuslevyjä.

Tuulivoima ja ydinvoima lisäävät liikennettä

Uutta vipinää satamaan ovat tuomassa myös Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalle suunnitellut suuret tuulivoimalahankkeet. Tuulivoimalatavaraa on jo sataman kautta kulkenut.

- Jos edes osa sadoista suunnitelluista hankkeista toteutuu, se tuo meille lisää liikennettä, satamajohtaja pohtii.

Kalajoen kaupunki on muun muassa hankkinut sataman ympäristöstä uutta maa-aluetta noin 20 hehtaaria. Tilaa liikenteen lisäämiseen siis olisi.

Myös Pyhäjoen ydinvoimalahankkeeseen on varauduttu.

- Meillä on mahdollisuus jopa kaksinkertaistaa liikenne. Myös Rosatomin ja Fennovoiman edustajat ovat käyneet tutustumassa satamaan. He totesivat, että Kalajoen satama soveltuu hyvin ydinvoimalahankkeen kuljetuksiin. Jos sataman läheinen Rautaruukin alue pysyy edelleen käyttämättömänä, heillä voisi olla suunnitelmia myös tuon alueen suhteen, Anttio kertoo.

Lue seuraavaksi