"Tissit ja pieru ovat stand upissa aina muodissa" – yleisö teilaa huonot ideat heti

Suomalaisen stand up -koomikon on uusiuduttava jatkuvasti, sillä juttujen elinkaari on Suomen kokoisessa maassa lyhyt. Yleisö tunnistaa vanhat vitsit ja kyllästyy nopeasti. Riku Sottisen mielestä vaikeinta ammattikoomikon työssä onkin hyvien juttujen keksiminen yhä uudelleen.

ilmiöt
Stand up -koomikko Riku Sottinen esiintyy.
Ida Raja-aho

Konkarikoomikko Riku Sottinen kertoo, ettei hänellä ole hajuakaan, miten kirjoittaa uuden tosi hyvän jutun. Hän on keikkaillut stand up -koomikkona miltei vuosikymmenen.

– On vain yritettävä. Mulla on aihioita, joita heittelen lavalla ja testaan yleisöllä. Yritän viedä ideoita eri suuntiin. Usein ajatukset lähtevät omista havainnoista.

Suomalaisessa huumorimaailmassa Sottista tuoreempi tulokas Antti Haapala kertoo näppäilevänsä ideoita muistiin puhelimeensa tai tablettikoneeseen, sillä ne kulkevat aina mukana.

– Osalla ideoista ei ole mitään toivoa. Ne eivät ole kenenkään mielestä hauskoja, eivät edes omasta mielestäni.

Riku Sottisen kokemuksen mukaan koomikon painajainen on tilanne, jolloin luulee kertovansa yleisölle jotain todella hauskaa, mutta kukaan ei naura.

Miehet vitsailevat, että ainoa konsti päästä yli edellä kuvatun kaltaisista pettymyksistä on turruttaa itsensä.

– Kohta alkaa maksa huutaa, että vaihda hommia. Ei mutta oikeasti, jos juttu ei muutamalla kerralla ja muutoksella parane, se pitää pystyä hylkäämään ja koittamaan jotain muuta, Sottinen sanoo.

"20 minuutilla hyvää tekee Amerikassa uran"

Sekä Sottisen että Haapalan mielestä Suomessa huumorialalla on erityisen vaikea menestyä. Esiintymispaikkoja on rajallisesti, samoin yleisöä.

Jos samaa juttua kertoo vuodesta toiseen, yleisö hakeutuu jonkun toisen keikoille.

Osalla ideoista ei ole mitään toivoa. Ne eivät ole kenenkään mielestä hauskoja, eivät edes omasta mielestäni.

Antti Haapala

– Suomessa on ongelma, jota Amerikassa ei ehkä ole. Pitää uudistua koko ajan. Jenkeissä koomikko voi helposti mennä samalla setillä 15 vuotta, Haapala sanoo.

– Pitempäänkin. Kun amerikkalaiskoomikolla on 20 minuuttia hyvää, sillä voi tehdä uran. Klubeja on niin paljon, lisää Haapala.

Miehet kertovat, että Suomessa yhden jutun elinkaari on vuodesta puoleentoista. Vähemmänkin, jos esitys päätyy nettiin tai tai dvd:lle.

– Juttu kuolee siinä, Sottinen sanoo.

Stand upilla itseään elättävien täytyy siis jatkuvasti keksiä ja kirjoittaa uutta materiaalia keikoilleen. Savotta on loputon ja vaikea.

Paras palkinto on yleisön naurunremakka.

Ronskit jutut sopivat iltakeikoille

Huumorin ammattilaisilla ei ole mitään tiettyä kaavaa, jolla parhaat läpät syntyisivät. Riku Sottisen mukaan mikä tahansa aihe voi toimia, jos se on riittävän hyvä.

Yksi klassikkoaihe useimmilla koomikoilla sentään on, mutta sekään ei istu joka tilanteeseen.

Alapääjuttuja ei ehkä kannata kertoa keikalla kirjanpitotoimistossa kello 14.

Riku Sottinen

– Alapääjuttuja ei ehkä kannata kertoa keikalla kirjanpitotoimistossa kello 14. Kun illalla ihmiset ovat rentoutuneita, ronskeille jutuille uskalletaan nauraa, Sottinen kertoo.

Osa koomikoista kommentoi keikoillaan myös ajankohtaisia aiheita. Tämä tosin on enemmän poikkeus kuin sääntö, sillä ajankohtaisjuttujen elinkaari on lyhyt.

– Sitä voi kertoa viikon, ja sitten juttu on kuollut, Sottinen sanoo.

– Mutta tissit ja pieru ovat aina muodissa, Antti Haapala huomauttaa.

Eikä Sottinen malta olla heittämättä bensaa liekkeihin.

– Kun luolamiehet ovat istuneet nuotiolla ja yksi on pieraissut, kaikki muut ovat taatusti räkättäneet. Se on varma juttu.

Ehkä tästä syntyy uusi tarina kerrottavaksi keikkasaleissa.