1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kaasubussien ajot pääkaupunkiseudulla on pian ajettu

Kallis hinta, korkeat huoltokustannukset sekä heikko toimintavarmuus ovat koitumassa kaasubussien turmioksi pääkaupunkiseudulla. Vain kahdella liikennöitsijällä on edelleen ajossa kaasubusseja ja niiden ennustetaan katoavan kokonaan muutaman vuoden kuluessa.

Kotimaan uutiset
Kuljettaja tankkaa maakaasua bussiin.
YLE

Alhaisien päästölukemien takia aikoinaan hankitut kaasubussit ovat katoamassa Helsingin seudun teiltä. Kalliit hankinta- ja huoltokustannukset sekä huonot käyttökokemukset ovat torpanneet uusien kaasubussien tilaamisen.

- Liikennöitsijöiltä saadun tiedon mukaan maakaasubussien käyttövarmuudessa on ollut toivomisen varaa. Lisäksi dieselbussien teknologia on kehittynyt ja niiden päästölukemat kirivät jo maakaasubusseja. Kolmanneksi maakaasubussit ovat hankintahinnaltaan ja ylläpidoltaan dieselversioita kalliimpia, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosasto johtaja Tero Anttila.

Määrät ovat laskeneet tasaisesti

Maakaasubussien määrä on tasaisesti laskenut viime vuosina, kun autojen käyttöikä on tullut vastaan eikä uusia ole enää hankittu. Nykyään maakaasubusseja on käytössä kahdella liikennöitsijällä. Molemmat suunnittelevat kaasuautoista luopumista.

- Pari vuotta sitten meillä oli vielä vajaa 80 maakaasubussia, joista osan taloudellinen käyttöikä on jo täyttynyt. Nyt miellä on liikenteessä alle 40 maakaasubussia, joilla ajetaan ensi vuoden elokuuhun asti. Tarkoitus ei ole lisätä kaasubussien määrää, sanoo Helsingin Bussiliikenteen toimitusjohtaja, Juha Hakavuori.

- Kuusi kappaletta meillä on vielä maakaasubusseja ja niiden käyttöikä on kahdesta kolmeen vuotta. Nyt on jo ostettu uutta diesel-käyttöistä kalustoa eli uusia kaasuautoja ei enää ole hankittu, sanoo Tammelundin Liikenteen toimitusjohtaja Launo Elers.

Kamppi on vaikuttanut asiaan

Kustannuksien lisäksi kaasubussien taivalta pääkaupunkiseudulla on vaikeuttanut se, ettei niillä ole saanut turvallisuussyistä ajaa Kamppiin. Uusien liikennehankkeiden myötä sama ongelma saattaa tulevaisuudessa tulla vastaan myös muualla.

- Esimerkiksi Länsimetron osalta meillä ei ole tiedossa, pääseekö kaasubusseilla ajamaan uusiin metroterminaaleihin, sanoo Hakavuori.

Nyt katseet kääntyvät koko ajan kehittyvän sähkötekniikan suuntaan.

- Seudulle on viime vuosina jo tuotu niin sanottuja hybridibusseja, joissa on jarrutusenergian talteenotto ja sitä kautta myös sähköenergiaa. Erilaisia ratkaisuja varmaan nähdään seudulla jatkossakin. Polttoainehintojen kohotessa on eri energiamuotojen hinnalla myös merkitystä, sanoo Anttila.

Lue seuraavaksi