Malesialaiskoneen sukellusvene-etsinnät jatkuvat Intian valtamerellä

Automaattisen Bluefin-21 -sukellusveneen ensimmäinen sukellus keskeytyi, kun se laskeutui alle syvyysrajan, 4 500 metriin. Merenpohjaan kertynyt liete vaikeuttaa sukellusveneen kaikuluotain kartoituksen tulkintaa.

Malesialaiskone
Pienoissukellusvene Bluefin-21 laivan kannella.
Kuvassa miehittämätön pienoissukellusvene Bluefin-21 etsinnöissä 15 huhtikuuta.Australian puolustusvoimat

Kadonneen malesialaiskoneen etsinnät pienoissukellusveneen avulla jatkuvat Intian valtamerellä. Pienoissukellusvene Bluefin-21:tä valmistellaan toiseen yritykseen sen jälkeen, kun ensimmäinen kerta keskeytyi sukellusveneen jouduttua liian syvälle.

Miehittämätön Bluefin-21 ehti maanantaina toimia vedessä kuusi tuntia ennen kuin se joutui palaamaan pinnalle. Sukellusveneen toimintasyvyyden rajaksi on määritelty 4 500 metriä, jonka ylittyessä se palaa automaattisesti pinnalle. Alkuperäisen suunnitelman mukaan sukellusveneen piti kerätä tietoa merenpohjasta 16 tuntia.

Bluefin-21 on määrä laskea tänään uudestaan veteen. Sukellusvene lähetetään suorittamaan tehtäväänsä australialaiselta Ocean Shield -alukselta, joka johtaa Malesian Airlinesin koneen etsintöjä.

Lähes viisi metriä pitkän ja 750 kiloa painavan sukellusveneen matka merenpohjaan kestää kaksi tuntia. Se kartoittaa merenpohjaa kaikuluotaimillaan 16 tuntia, minkä jälkeen se palaa pinnalle. Tietojen lataaminen analysoiminen vie neljä tuntia.

Etsinnöille aiheuttaa ongelmia se, että etsintäalueella merenpohjalla on paljon lietettä, joka on saattanut peittää pohjalle vajonneet koneen osat. Etsijät yrittävät erottaa sukellusveneen kartoituksista kovien esineiden ja pehmeän lietteen muotoja.

Maaliskuun 8. päivänä kadonneesta matkustajakoneesta ei ole löytynyt ainuttakaan tunnistettua osaa. Maanantaina meressä havaittiin öljyläikkä, josta on otettu näyte. Kestää kuitenkin useita päivä ennen kuin näyte on saatu analysoitua.