Lammasta lähes jokaisessa pääsiäispöydässä

Suomessa myytiin viime vuonna lampaanlihaa 3,4 miljoonaa kiloa, josta kolmasosa oli kotimaista. Kotimaisen ja ulkomaisen lampaanlihan myyntimääriin vaikuttaa eniten hinta.

lampaanliha
Lihatiskillä myydään karitsaa
Matti Sunnari / Yle

Pääsiäinen on lampaan lihan kysynnässä ja myynnissä sesonkia. Keminmaan Citymarketin lihamestari Jari Pirnes kertoo, että pääsiäisen aikaan lammasta myydään monikymmenkertaisesti normaaliin verrattuna, mutta heti pyhien jälkeen menekki loppuu melkein täysin.

– Tuoretta paikallista lammasta on hyvin tarjolla lähes ympäri vuoden. Suurin ongelma on siinä, että sitä ei sesongin jälkeen kysytä niin paljon. Kauppias kyllä myisi enemmänkin, Pirnes sanoo.

Jos kauppa haluaa myydä tuoretta lampaan lihaa, se täytyy ostaa kokonaisena ruhona.

Suurin kysyntä on kyljyksillä ja kokonaisilla paisteilla, mutta keittolihat, etuselät, lavat tahtovat jäädä käsiin.

– Lammas on vaikea artikkeli, mutta koko ajan sitä menee enemmän ja enemmän. Ei heitetä vielä kirvestä kaivoon, Pirnes jatkaa.

Pakastimesta löytyy niin kotimaista kuin ulkomaista lammasta ympäri vuoden.

– Vaikka paikallista tuoretta Meri-Lapin karitsaa on vielä hyvin tarjolla, ei paisteja välttämättä kuitenkaan riitä kaikille, varoittaa lihamestari Jari Pirnes.

Meri-Lapin karitsalla on menekkiä

Teurastamossa karitsan pääsisäissesonki näkyy parin kuukauden ajan. Veljekset Rönkä Oy:n myyntipäälikko Eero Mäki-Jokela kertoo, että vuotuisesta karitsanlihan myynnistä 80 prosenttia tapahtuu pääsiäisen aikaan.

Karitsanlihan kysyntä on kasvanut. Vielä pari kolme vuotta sitten Suomessa kulutus oli 400 grammaa henkilöä kohden, nyt se on jo 700 grammaa per henki.

Mäki-Jokela kertoo, että esimerkiksi Pohjois-Suomessa kasvatettavista karitsoista kaikki myydään jo nyt kaksi vuotta etukäteen, joten uusia tuottajia kaivattaisiin lisää.

Veljekset Rönkä Oy:n välittämästä lampaanlihasta kahdeksankymmentä prosenttia myydään pääsiäisen aikaan.