Tutkimuslaitos: Venäjän armeija riippuvainen Ukrainan aseviennistä

Venäjän asevoimat on hankkinut Ukrainasta mm. ohjuksia ja lentokoneiden moottoreita. Ukrainan asevienti Venäjälle on jäädytetty, mikä haittaa suuresti Venäjän asevarustelua ja myös sen vientikauppaa, kertoo brittiläinen tutkimuslaitos.

Ulkomaat
Venäläinen hävittäjälentokone.
Venäläinen hävittäjälentokone Sukhoi SU-35Etienne Laurent / EPA

Ukrainassa valmistettavat aseet ja niiden osat ovat ratkaisevan tärkeitä Venäjän asevoimien toiminnalle, kertoo Brittiläinen tutkimuslaitos Royal United Services Institute (siirryt toiseen palveluun) RUSI.

Laitoksen huhtikuun alkupuolella julkistaman raportin mukaan Ukrainasta tulee vain 4,4 prosenttia Venäjän ulkomailta ostamista aseista. Kuitenkin jopa kolmannes Ukrainan aseviennistä on sellaista, jota Venäjä ei kykene korvaamaan muilla tuotteilla.

Neuvostoliiton perintönä Ukrainassa on merkittävä aseteollisuus, jonka tuotteita Venäjä käyttää paljon.

Venäjän ballistiset SS-18-ohjukset on suunniteltu ja rakennettu Ukrainassa ja niiden huollosta ja tarkistuksesta vastaa nykyään Dnepropetrovskissa toimiva yritys. Strategiset SS-25 ja SS-19-ohjukset on tehty Venäjällä, mutta niiden ohjausjärjestelmät on valmistanut ukrainalaisyritys. Kyseiset ohjustyypit muodostavat yli puolet Venäjän strategisesta ohjuskalustosta.

Ohjuksia ja lentokoneiden moottoreita

Myös Venäjän ilmavoimat on riippuvainen Ukrainan puolustusteollisuudesta.

Ukrainassa tuotetaan venäläishävittäjien käyttämät keskipitkänmatkan R-27-ilmataisteluohjukset sekä lyhyen matkan R-73-ohjusten maalinhakulaitteet. Nämä ohjukset ovat venäläishävittäjien yleisimmin käyttämät ilmataisteluohjukset.

Ukrainalaista valmistetta ovat myös lukuisat hävittäjäkoneiden osat, mm. hydrauliikkajärjestelmät, tutkimuslaitos kertoo.

Lounais-Ukrainassa sijaitsevassa Zaporizhian kaupungissa toimii moottoritehdas Motor-Sich, jolla on ratkaisevan tärkeä rooli venäläisten lentokoneiden valmistuksessa. Motor-Sichin suihkumoottoreita käytetään monissa Venäjän ilmavoimien hävittäjä-, koulutus- ja kuljetuskoneissa, mm. Venäjän suurimassa kuljetuskoneessa An-124 Ruslanissa, sekä kuljetus- ja taisteluhelikoptereissa.

Venäjä on tehnyt paljon työtä vähentääkseen riippuvuttaan Motor-Sichistä, mutta työ ei ole lähellekään valmis, tutkimuslaitos kertoo. Venäjällä on myös käynnissä voimakas varustautumisohjelma, joka edellyttää myös Motor-Sichin tuotannon hyödyntämistä. Asevoimat tarvitsee mm. 3 000 uutta helikoptereiden mootoria seuraavien 2 - 3 vuoden kuluessa.

Kykeneekö Venäjä toimittamaan myymänsä helikopterit?

Riippuvuus Ukrainan asetuotantoon liittyy myös Venäjän käymään asekauppaan. Venäjä on solminut vuoteen 2016 saakka kaupat kaikkiaan 260 helikopterin toimittamisesta eri maihin. Näissä helikoptereissa on määrä olla joko Motor-Sichin valmistama päämoottori tai apumoottori.

Maaliskuun 28. päivä Ukrainan valtion asekauppaa hallinnoiva Ukroboronprom-yhtiö päätti jäädyttää kaikki toimitukset Venäjälle. Tämä päätös tulee vaikuttamaan selvästi Venäjän omaan asetuotantoon ja sen aseiden vientiin, Rusi-tutkimuslaitos uskoo.